Brev
Menstruation
Hej BB.
Jeg er en pige på 11 snart 12. Jeg ved ikke om jeg er begyndt at få menstruation men de sidste dage er jeg begyndt at bløde lidt. Jeg læser tit om nogle tegn og noget og jeg har meget hår for neden og lidt under armene. Jeg har også store bryster i forhold til min klasse. Jeg kan fylde en A og B bh ud. Jeg har haft udflåd siden slutningen af anden klasse og jeg skal begynde i sjette. Er min menstruation ved at være der???
Hilsen den spørgende
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 12 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller om, du tror, at du er ved at få din menstruation.
Du fortæller i dit brev, at du har blødt lidt de sidste par dage, og det tænker jeg godt kunne tyde på, at du har fået din første menstruation. Tit er det sådan, at de første par gange man har sin menstruation, så bløder man ikke så meget, og der kan også godt gå længere tid imellem end en måned, som der almindeligvis gør, når man bliver ældre.
Hvis du stadig er i tvivl tænker jeg, at du måske kan snakke med sundhedsplejersken på din skole om det, eller måske din mor. Hvad tænker du om det?
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.