Brev
Menstruation
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 13 år, og jeg har kun haft min menstruation en gang.
Jeg fik første gang i November, og der havde jeg det i 4 dage.
Men lige siden der har jeg ikke haft det.
Hvad skal jeg gøre?
Er der noget galt med mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt bekymret, når der pludselig går så lang tid imellem din menstruation. Men der er bestemt ikke noget galt med dig.
De fleste piger oplever, at der går lang tid mellem de første menstruationer, og faktisk er ens menstruation ofte uregelmæssig de første par år. Når man bliver ældre, bliver menstruationen mere regelmæssig. Og selv dér kan den pludselig godt blive uregelmæssig uden, at det betyder, at der er noget galt.
Der er desværre ikke så meget man kan gøre, men den skal nok komme igen.
Du kan læse mere om menstruation her: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe lidt. Ellers er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen