Brev
Menstruation ???
Hej BB. Jeg er en pige på 13 år. Hvornår får man menstruation?
Jeg har hørt at det er ca 2 år efter ens bryster begynder at vokse. Det er lidt over 2 år siden mine begyndte at vokse.
Men hvornår får jeg så mens?
Mange i klassen har mens, jeg føler mig vildt barnelig fordi jeg ikke har det.
Mvh en pige på 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige,
Mange tak for dit brev. Det er meget forskelligt fra pige til pige, hvornår man får sin første menstruation.
De fleste piger får den, når de er omkring 10-14 år. Men nogle får det lidt før, mens andre får det lidt senere - det behøver ikke at betyde, at der er noget galt eller at man er barnlig.
Det er rigtig, at det er ca. 2 år efter ens bryster begynder at vokse, men man kan alligevel ikke sige præcis, hvornår det sker ud fra det. Der kan også være andre tegn på, at man nok snart får menstruation; bl.a. om man har fået kønsbehåring og udflåd.
Du kan måske spørge din mor, hvor gammel hun var, da hun fik menstruation. Det er nemlig ofte sådan, at man får det i nogenlunde samme alder, som ens mor fik det. Måske har I også været på besøg hos sundhedsplejersken, for at tale om den slags? Det er i hvert fald også en mulighed, at tale med sundhedsplejersken om dine tanker ift. mestruation.
Det er desværre ikke noget man kan gøre, for at fremskynde sin menstruation. Så selvom jeg ved fra andre børn og unge, at man gerne vil have det ligesom ens veninder, så er der ikke så meget andet at gøre end at vente. Du skal nok få din menstruation, når kroppen er klar til det.
Jeg håber, at svaret her har kunne berolige dig lidt. Ellers kan du læse mere på Sexlinien her: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx
De bedste hilsner
BørneTelefonen