Menstruation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige  Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at du føler, det er underligt at din menstruation ikke kommer igen, når først den har været der. Først vi jeg sige til dig, at det er meget normalt, at ens menstruation er uregelmæssig i starten, og det kan den være i lang tid endnu. Mange oplever, at den kommer 1 gang, og så kan der gå et halvt år, før den kommer igen. Man kan sige at kroppen er ved atindstille sig til at blive voksen, og det kan godt give uregelmæssighed, hviskroppen ikke er helt klar. Det lyder dejligt med alt dit fodbold, og det er godt for kroppen at dyrke motion. Det er bare vigtigt, at kroppen får rigtig mad med god næring, så kroppen har noget at udvikle sig og forbrænde af. Du skriver, at dine veninders menstruation er normal. Som du sikkert ved, udvikler ingen kroppe sig ens og med samme hastighed. Det er meget forskelligt, hvordan ens krop opføre sig i puberteten. Nogle er meget tidlige på den med menstruation, behåring, former o.s.v., mens andre er senere på den. Det er aldrig sjovt at være den første, men heller ikke den sidste. Det er desværre ikke noget, vi selv kan bestemme. Når man ikke følger de andre i udvikling, er det helt normalt at tænke og føle som dig. Det er en følelse, du deler med mange andre. Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, hvad der sker med din krop. Hvis du ikke føler dig tryg, og ikke føler dig godt tilpas, tænker jeg, at du skal gå til din læge og få en snak med ham/hende. Lægen er vant til at snakke med piger om de tanker, du har om din menstruation. Du kan også, hvis I har en sundhedsplejerske på skolen, snakke med hende. Men uden at være læge, er der ikke noget af det du skriver i dit brev, der giver grund til bekymring Du kan også altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig. Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.