Brev
Menstruation
Hej..
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg ved ikke om jeg har min menstruation endnu, men jeg har haft udflåd i ca. 1 til 2 år nu.
Jeg er bange for at der er noget galt med mig.
Please hjælp mig!
Mvh Pigen der ikke ved hvad hun skal gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt forstå, at man kan være i tvivl om, hvad der sker med kroppen i din alder. Derfor er det godt, at du skriver herind.
Mange har udflåd i lang tid, inden de får menstruation. Derfor behøver du ikke at være bange for, at der er noget galt med dig. Når man først får menstruation, skal kroppen lige vænne sig til det, kan man sige. Så der kan godt gå noget tid, før menstruationen kommer regelmæssigt og ser ens ud.
Måske kan du tale med din mor om, hvordan det var da hun fik sin første menstruation. Måske kan hun huske, hvor gammel hun var og hvordan det føltes?
Hvis du har lyst, kan du også læse mere om den første menstruation på den her side: www.privatsnak.dk/10-12/hvad-spoerger-andre-om/hvornaar-faar-man-menstruation-og-hvad-sker-der.
Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen