Brev
Menstruation
Hej er 12 år og fik min menstruation i år
men der er gået over en måned og er lidt bange for kommer det ikke hver måned
i dont know meningen er om det er normalt at man for det en gang men man for det ikke næste måned
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
​Kære pige på 12 år
Tusind tak for dit brev. Du skriver, at du fik din menstruation i år. Jeg gætter derfor på, at det snart er 3 måneder siden.
Det er helt naturligt, at menstruationen kan være lidt ustabil her i starten. Derfor tænker jeg, at du lige skal give det lidt tid. Så vil menstruationen komme igen, og med tiden vil den nok også blive mere stabil. Normalt får man menstruation hver måned, men indimellem kan man godt opleve, at det svinger lidt. Det er oftest helt almindeligt. Det er super fedt, at du er opmærksom på din egen krop og på, hvad der sker. Og du gør det helt rigtige, når du skriver herind og stiller spørgsmål til, " hvad sker der lige?" Når man er i puberteten, sker der meget med kroppen og man kan indimellem blive forvirret over, hvad der sker.
Hvis der er en sundhedsplejerske på din skole, så tænker jeg, at det måske kan være en idé at tage en snak med hende omkring din menstruation. Hvis ikke der er en sundhedsplejerske, kan der måske være en anden voksen som du kunne tale med? Det kan være rart, at have nogen man kan gå til, med de spørgsmål man har om f.eks. kroppen, pubertet og menstruation.
Hvis du stadig bekymrer dig, efter at have læst mit svar, kan du altid ringe ind til BørneTelefonen og få en snak.
Mange hilsner fra BørneTelefonen