Menstruation

Hej.

Jeg er en pige 10 år.

Det stikker nogle gange i min tissekone……..

hvad betyder det ???.

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 10-årige pige,

Jeg kan godt forstå, hvis du tænker over, hvorfor det nogle gange stikker.

Det er lidt svært for mig at regne ud præcis, hvorfor det stikker. Men jeg ved, at når man udvikler sig, og måske endda er ved at komme i puberteten, så kan kroppen nogle gange føles lidt mærkelig. Der kan for eksempel være ting, der er ømme eller gør ondt, f.eks. ens ben, når man har vokseværk.

Ofte er der ikke noget at være bekymret for. Det kan dog alligevel være en god idé at snakke med en sundhedplejerske og dine forældre om det. Så kan de vurdere, om der skal gøres noget ved det. Hvis det stikker eller gør ondt når du tisser, er det vigtigt at sige det til din mor eller far

Måske synes du er, at det er lidt pinligt at snakke med dem. Men det er helt normalt at snakke om sin krop - især hvis det gør ondt.

Jeg håber, at mit svar hjalp lidt. Og ellers er du velkommen til at ringe ind til os på Børnetelefonen på 111 116.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.