Brev
Menstruation?
Hej Brevkasse 🙂
Jeg er en pige på elleve, snart tolv år. Her forleden, kiggede jeg ned i mine trusser, og der var en størknet plet af et eller andet brunt! (Og nej, det var ikke fordi at jeg havde skidt i bukserne (;)
Jeg har bestemt ikke fået min menstruation endnu, så jeg blev lidt overrrasket.
Men så er spørgsmålet: Er det rent faktisk blod? Jeg har da fået udflåd et par gange, men det vil måske sige 3 gange over det sidste år! Den lille plet “blod” var omkring på størrelse med 3 ærter overn på hinanden, altså ikke ret stor.
Hvad tror du? Den ligned alt hvad jeg har hørt om menstruation-blod, men oddsne for at det rent faktisk er blod er ret lille.
Er det muligt at man begynder at bløde før ens udflåd kommer?
Kærlig hilsen MIg
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige
Du skriver, at du har set en størknet brun plet på størrelse med tre ærter i dine trusser, og spørger om det rent faktisk er blod. Du skriver også, at du ikke har fået din menstruation endnu, men har oplevet udflåd tre gange henover et år.
Ud fra det du beskriver, kunne det godt være en slags blod i form af brunligt udflåd, som er helt naturligt i tiden inden, man får sin første menstruation.
De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10-14 år, men nogle piger får det tidligere og andre lidt senere.
Den første gang en pige får menstruation, vil der måske bare komme en lille smule blod eller brunligt udflåd. Nogle piger oplever, at de har udflåd nogle måneder og så kommer deres første menstruation, andre har udflåd i op til 3 år før menstruationen kommer. Farven på blodet kan skifte mellem rødt og mørkebrunt – i starten og slutningen af menstruationen er det ofte mørkebrunt.
De første år man har menstruation, skal kroppen lige vænne sig til det. Mange piger oplever, at der går to måneder eller mere mellem deres menstruationer. Dette kaldes at have uregelmæssige menstruationer, og det er helt almindeligt – særligt for unge piger. Derfor er det også helt normalt, at du har oplevet blod i form at brunligt udflåd 3 gange på et år.
Jeg vil råde dig til at tale med din mor, som sikkert også har haft samme tanker og spørgsmål om menstruation, da hun var i din alder. Det kan også være en søster eller en god veninde, som har prøvet at have samme tvivl omkring menstruation. Det er altid godt at have nogle at dele sine tanker med.
Hvis du tjekker Brevkassen, kan du se, at menstruation tit giver anledning til forskellige spørgsmål og tvivl. Du kan også læse mere om udflåd og menstruation på http://www.sexlinjen.dk og http://www.privatsnak.dk
Kærlig hilsen Børnetelefonen.