Brev
Menstruation
Hej jeg er en pige på 13 år. Jeg skulle have haft min menstruation for en uge siden! (Men noget Hvidt stads )Men den er ikke kommet ? Jeg har ikke været i seng med nogen ! Hvorfor er den ikke kommet plejer at have regelmæssigt.!? Hjælp?:-)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit brev, hvor du spørger om, hvorfor din menstruation ikke er kommet, som den plejer.
Du fortæller i dit brev, at du skulle have haft din menstruation for en uges tid siden, men i stedet kom der noget, som du beskriver, som hvidt stads. Tror du ikke det hvide stads er udflåd? Udflåd er som regel hvidt og lugtfrit. Jeg tænker, at det nok er det, der hedder udflåd, du snakker om.
Det er meget forskelligt, hvor meget der kan være. Nogen piger/ kvinder har ofte udflåd, andre har det kun en gang i mellem. Det kan også være, at man har udflåd lige op til eller efter sin menstruation. Det er meget forskelligt fra pige til pige, så derfor er det godt, at du lægger mærke til, hvad der sker med din krop.
Hvis du synes, det er meget træls, kan du købe nogle trusseindlæg, en slags minibind. Hvis du har meget udflåd og hele tiden, - eller hvis det begynder at svie, kan det måske være en idé, at du snakker med en voksen om det. Bare så du kan være helt sikker på, at det 'bare' er udflåd og at alt er som det skal være.. Så jeg tænker, at du måske skal fortælle din mor, at du er urolig over, hvad det er, du har oplevet og få det tjekket?
Hvis du ikke synes, du kan sige det til din mor, så kunne du måske kontakte sundhedsplejersken på din skole, eller din egen læge? Jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor du ikke har fået din menstruation og hvad det hvide stads er, så derfor er du nødt til at spørge en voksen, du har tillid til. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, ellers er du velkommen til at kontakte os igen fx på BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.
Chat
Gruppechat