menstruation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Det lyder som om, du måske har hørt eller læst nogle ting, der fik dig til at tænke, at det nok er ubehageligt at have menstruation? Jeg ved, at mange piger går og er lidt urolige for det, og det er nok meget naturligt, når det er noget, man ikke har prøvet før. Men jeg kan berolige dig med, at det ikke er så slemt.

Hvordan ved man, om man er ved at få menstruation? Ja, det er faktisk lidt forskelligt, for nogle mærker at det er på vej, og andre opdager det bare pludselig en dag, når der er blod i trusserne. Man kan godt have lidt mere udflåd op til den første menstruation, og det kan man have i flere uger, så det er ikke til at sige præcis, hvornår det sker.

Menstruationssmerter kan føles som en trykken nederst i ryggen, og man kan også have ondt i maven. Det er slet ikke alle, der har menstruationssmerter, og for det meste er det ikke ret slemt i starten. Man kan også få lidt hovedpine og føle sig lidt tung og træt i kroppen de første dage, men som sagt er det ret forskelligt.

Der er nogen, der kan have brug for at tage lidt smertestillende for smerterne - 1-2 panodil måske. Det kan også hjælpe at have varme omkring sig - f.eks. sidde med et varmetæppe eller tage nogle gode brusebade. Og så mener mange, at det kan hjælpe at bevæge sig, så det med at holde fri fra idræt er ikke altid nødvendigt. Men det gælder nok om at mærke efter, hvad der er rarest for dig til den tid.

Hvis det kommer i skoletiden første gang, er jeg sikker på, at du kan få et trussebind oppe på kontoret. Det kan også være, du kan få lov at tage hjem, hvis det føles rarest. Du vil nok ikke være den første, det er sket for, så det er de forberedte på - også selv om der ikke er en sundhedsplejerske på skolen.

Du skriver, at du ikke har lyst til at tale med nogen, og det er sådan set også ret almindeligt. Det kan føles som en privat ting, der kan være svær at skulle tale med andre om. Men husk, at din mor også selv har været i samme situation engang, og at hun jo godt ved, at det kommer til at ske for dig på et tidspunkt. Så mon ikke hun vil tage det helt roligt og være klar til at tale med dig om det, hvis du siger til hende, at du går og tænker over de her ting...

Du har jo skrevet så fine, konkrete spørgsmål, og det kan du måske også gøre til din mor, hvis det er lettere at få hul på en snak på den måde... Ellers kan du overveje, om der er en anden voksen, du kan snakke med først. Måske en kusine, moster, faster, tante, bedstemor eller en helt anden...

Så er der det med idræt... Jeg kan fornemme, at du nok har hørt eller læst om piger, der er fritaget fra idræt pga menstruation, men når der ikke er nogen i din klasse, der har fået det endnu, kan jeg godt forstå, du ikke helt ved, hvad du skal gøre, hvis det bliver nødvendigt for dig. Jeg tror, det kunne være godt, hvis du kunne stille det spørgsmål til din mor, for hun ved jo, hvad aftalen med skolen er omkring sedler eller beskeder om fravær - og ellers kan hun jo hjælpe med at finde ud af det. Hvis du har en kvindelig idrætslærer, er det ofte lettere at tale med hende, så det var et godt forslag, du selv kom med.

Jeg håber, mit svar kunne berolige dig lidt? Du må også gerne få svaret uddybet endnu mere, og det kan du gøre ved at ringe eller skrive direkte til os på BørneTelefonen på nummer 116111.

Mange hilsener fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.