Brev
Menstruation
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år der lige har fået min første menstruation.
jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til min mor???
PLEASE hjælp mig.
Jeg vil rigtig gerne fortælle hende det men tør ikke???
K.h. mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev, om at du har fået din første menstruation og gerne vil fortælle det til din mor.
Menstruation er helt naturligt og noget alle piger og kvinder får -  så det er helt normalt. De fleste piger får deres første menstruation når de er mellem 10 - 16 år, nogen får det tidligere og nogen senere.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at få sagt - og det er rigtig godt at du vil fortælle det til din mor. Mon, det er kommet bag på dig, at du har fået din første menstruation - eller har din mor måske talt med dig om menstruation og kroppens udvikling? Når forældre taler med deres børn om pubertet og kroppens udvikling, så hjælper det ofte børn og unge til at tale og spørge forældrene om ting man kan være i tvivl om eller bare gerne vil tale om.
I dit brev lader det til, at det er dig som bliver den som taler med din mor om det? Måske er det også kommet bag på din mor at du er i puberteten? Jeg synes i hvert fald det er godt, at du fortæller din mor at du har fået menstruation - din mor får sikkert også menstruation hver måned, så hun ved hvad det betyder. Så din mor kan hjælpe dig, fx med at købe bind, tale om hvordan man få vasket sig, skiftet trusser og måske også fortælle dig mere om hvad menstruation handler hvad der sker i kroppen, og hvad du gør når du fx skal have gymnastik og har menstruation. I kan måske sammen kigge i bøger eller søge på nettet om mere information. Så kan I måske tale sammen om det I læser?
Og hvordan får du det så sagt til din mor? Mit råd er, hvis du synes det er for svært bare så'n lige at sige det til hende, så skriv det til hende i en sms eller et lille brev hvor du fx kan skrive: 'Hej mor, jeg har fået min første menstruation, og jeg vil gerne tale med dig om det. Jeg synes det er svært bare at sige det til dig, for jeg blev lidt usikker på hvordan jeg sku' sige det. Jeg håber, at du vil tale med mig om det, for jeg vil gerne have din hjælp og at vi kan tale om menstruation og hvad jeg skal gøre'
Kunne det mon være sådan du kan gøre det og skrive til din mor? Det er i hvert fald vigtigt at hun hjælper dig, så du ikke skal gå og tænke på det hele selv - selvom du sikkert selv kan finde meget information, så  det er altså også noget dine forældre bør hjælpe dig med.
Jeg håber det lykkes, og du er selvfølgelig meget velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på 116 111, og din mor kan også ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 - hvis hun har brug for råd til at tale om menstruation og pubertet. Vi sidder i hvert fald klar til at lytte og tale med jer.
Bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.