Menstruation

Hej BørneBrevkasse!

Jeg er en 12 årig pige, som fylder 13 i marts, som endnu ikke har fået min menstruation.

Det lyder meget normalt, men er det det?

For jeg er udviklet (bryster bh str. 70A og har kønsbehåring) og begyndte at få udflåd som ca. 10 årig.

Min lillesøster på 10 har også udflåd, så det passer meget godt.

Flere af pigerne fra klassen (lidt over halvdelen) har allerede fået deres menstruation. Jeg er nu den eneste som er udviklet, som endnu ikke har fået den og det går mig meget på. For nu bliver jeg sammenlignet med de ‘uudviklede’ piger i klassen, som ikke er så fedt.

Kan jeg gøre noget for at min menstruation kommer hurtigere?

Jeg blev her i dag målt 157 cm og 46 kg med en natbluse på hvis vægt skulle have en betydning.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år - snart 13.

Tak for dit brev. Det er godt, at du har skrevet. Jeg kan godt læse, du er træt lige nu af ikke at have fået din menstruation.

Du spørger, om det er normalt? Ja, det er helt normalt, at menstruationen kommer meget forskelligt hos teenagepiger. Som du sikkert ved, er det også helt normalt, at vi udvikler os forskelligt og på forskellige tidspunkter. Nogle får store bryster, andre brede hofter, osv. Og det er ikke noget, vi selv kan bestemme. Tit oplever teenagere også, at det kan være svært med de forandringer, som kroppen giver. Det er helt normalt. Man kan sige, man skal lære sin krop at kende på ny.

Selvom det godt kan lyde mærkeligt, så kan menstruationen godt finde på at drille, hvis man tænker meget på den. Med det mener jeg, at den nogle gange godt kan udeblive længere tid, hvis man tænker rigtigt meget på den.

Jeg tænker, at du måske skal øve dig i at være glad for det, som allerede har udviklet sig i din krop, for det er ikke noget, vi selv kan styre alligevel. Selvom jeg godt ved, at det er svært, når noget ikke er, som man gerne vil have det. Jeg tænker, det er vigtigt, at du giver dine tanker om menstruation lidt ro.

Måske kunne det være en hjælp for dig at få en snak med sundhedsplejersken på din skole. Sundhedsplejersken er vant til at snakke med piger om alle de spørgsmål, de må have om deres krop.
Håber du kan bruge svaret, du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksen klar til at snakke.

Kærlig Hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.