Menstruation

Jeg bløder meget når jeg har mens, og i dag kom der næsten en hel håndfuld blod ud på en gang, mens jeg var i bad.

I den masse af blod lå der mange klumper i.

Er det størknet blod eller er det noget af ægget.

Og hvordan ser ægget ud?

Jeg bliver også nød til at skifte bind 4 gange på en time.

Så kan man mindske processen?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige.

Tak for dit brev til brevkassen.  Jeg kan fornemme, at du bekymrer dig fordi du bløder meget, når du menstruerer og at du ønsker at bløde mindre. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er besværligt at bløde så meget. Jeg tænker også, at jeg derfor vil benytte svaret her, til at snakke lidt om, hvordan man nemt kan ændre på det.

Som udgangspunkt bliver jeg ikke bekymret når jeg læser dit brev, da det ofte er på grund af hormoner, at man bløder meget og kun meget sjældent er et tegn på sygdom i kroppen. Ofte er det på anden og tredie dagen under menstruationen, at man bløder mest og herefter aftager mængden af blod og behovet for at skifte bind så ofte. Mon det er på samme måde for dig?

Alligevel tænker jeg at det vil være en god idé, hvis du får snakket med din læge om det. Lægen kan lave nogle undersøgelser og finde frem til, hvorfor du bløder mere end normalt og derefter beslutte, hvordan han kan hjælpe dig med at nedsætte blødningen. Vores hormoner styrer vores menstruationscyklus, og hvis man er generet af at bløde meget, kan det ofte reguleres ved at man indtager hormoner gennem p-piller eller ved at man får nogle blødningsdæmpende tabletter.

Men dette er noget lægen skal hjælpe dig med at finde ud af, så du er sikker på, at få den rigtige hjælp til eventuelt at nedsætte blødningen.  Jeg ved nogle unge synes, at det er super pinligt at snakke med deres egen læge om sådanne ting, især hvis lægen er en mand. Hvis du også har det på den måde, så kan du altid bede lægen om at henvise dig til en gynækolog, som er kvinde.

En gynækolog, er en læge som er specialiseret i piger og kvinders underliv, og arbejder med at undersøge kvinders/pigers underliv og kender til menstruation og blødninger. Du kunne eventuelt tage en veninde eller din mor med, hvis du synes det hele er lidt ubehageligt.  Du skriver at der var meget slim i din menstruation, og du undrer dig over om det er ægget.

Ægget er i sig selv meget meget lille, en lille celler der skal ses i mikroskop, så det er ikke til at få øje på, når det bliver udstødt. Men det er normalt, at menstruationen udstøder slim, som er dannet i slimhinden, samt at blodet kan størkne lidt sammen. Det er helt normalt. Derfor er det ganske ufarligt, at der er klumper og slim med, men jeg forstår godt din tvivl om, hvad der det er, som sker.

Jeg håber mit svar har givet dig afklaring på nogle af dine spørgsmål, men hvis du er i tvivl om flere ting, så kan du ringe  eller sms’e ind til vores Børnetelefon på 116111. Her har du mulighed for at stille flere spørgsmål til en af vores søde dygtige anonyme rådgivere, og hvis du har brug for det, så kan I også sammen tale om, hvordan du tager kontakt til lægen og om dine forældre skal hjælpe dig… Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber du snart får snakket med lægen, så du kan få hjælp til ikke at bløde så meget, så det irriterer dig.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.