Brev
Menstruation
Hej
Jeg er en pige på 13 år i dag er det nu 60 dage siden jeg fik menstruation og der er en uge til jeg skal på Kreta.
Jeg elsker og være i poolen men jeg er bange for at jeg for menstruation på min ferie og jeg elsker og være i vandt hvad skal jeg gøre skal jeg snakke med min mor
PS min menstruation er i en uge
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13,
Tak, for dit brev, det er godt du har skrevet til os med dit spørgsmål.
Jeg kan godt, forstå at du tænker på din menstruation i forbindelse med din ferie. Det kan godt være en tand mere bøvlet med pool og menstruation, men det kan heldigvis løses. Og som du selv foreslår, synes jeg også, at det er en rigtig god idé, hvis du taler med din mor om det.
Der er forskellige muligheder, eksempelvis kan man bade med en tampon når man har menstruation. Og måske er du heldig at få det inden eller lige efter ferien, så du slet ikke skal tænke på det.
Du skriver, at det er 60 dage siden, du sidste havde din mesnstraution, så det lyder ikke som om den er helt stabilt i cyklus endnu, så måske du undgår det på ferien.
Men få talt med din mor, hun har sikkert nogle råd og nyd din tur til Kreta.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen