Brev
menstration
kære bbk
jeg ved godt det lyder mærkeligt men jeg vil rigtig gerne have mens.
jeg har læst lidt på jeres side og har fundet ud af at der er mange der er nervøse for at få deres første mens. det eneste jeg er bange for er at få det og så at der er andre der ser det fordi de fleste i vores klasse er senere i pupeteten ind mig.
mit spørgesmål er om man må gå i svømmehalen eller andre ofenlige badesteder hvis man har mens og har tampon på?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,  Tusind tak for dit brev, som handler om menstruation. Jeg synes ikke, at det lyder mærkeligt, at du gerne vil have menstruation: Hvis man er en del af en veninde-gruppe, hvor de fleste har fået menstruation, så er det faktisk meget normalt, at man også gerne selv vil have det. Jeg har snakket med flere piger, der har det lige som dig, så du er ikke alene om den følelse. Du ved det måske allerede, men piger får som regel menstruation, når de er mellem 10 og 16 år. Det er meget forskelligt, hvornår man får menstruation, så det er ikke til at sige, om din menstruation er på vej. Man må prøve at være lidt tålmodig med sig selv – og sommetider kan det hjælpe at tænke, at “det kommer, når det kommer”. Tror du, at det ville være rart for dig at prøve at tænke sådan?  Du spørger, om man kan gå i svømmehallen, når man har menstruation. Det er lidt forskelligt fra svømmehal til svømmehal, hvilke regler de har. Nogle steder må man ikke gå i vandet, hvis man bløder meget. De første gange, man har menstruation, bløder man sikkert ikke særlig meget, men når man har haft menstruation i et par måneder, begynder man måske at bløde lidt mere i de første dage af menstruationen – og så er det måske ikke så god en idé at gå i svømmehallen.
Men hvis man har menstruation og ikke bløder så meget, kan man godt tage i svømmehallen eller bade på andre offentlige badesteder, hvis man bruger tampon. Man kan læse om svømmehallernes baderegler på deres hjemmeside. Måske kan du få en voksen til at hjælpe dig med at undersøge reglerne i din svømmehal?  Du fortæller, at du er lidt bange for at bløde igennem, når du får menstruation første gang, men det er faktisk sjældent, at der kommer meget blod, første gang man har menstruation. Nogen mærker også at det kan nive en smule i den nederste del af maven - underlivet i dagene inden menstruation. De første tegn på at menstruationen er på vej, er lidt brunligt udflåd. Hvis man går med sorte trusser kan det være svært selv at se, om ens udflåd er brunligt eller rødligt - nogen gange kan man se det på toiletpapiret.
Måske er det en idé at have et par trusser og en lille pung med et par bind i din skoletaske? Hvis du har lidt skiftetøj, ved du, at du hurtigt kan få andre bukser på, hvis du skulle bløde igennem – og så går du måske ikke og tænker så meget på det?  Jeg håber, at du synes, at du har fået svar på dit spørgsmål? Hvis du har brug for at tale lidt mere om det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111. Vi snakker med mange andre piger, som også har forskellige spørgsmål til menstruation og kroppens udvikling, og vi vil også meget gerne tale med dig, hvis du har brug for det.   De kærligste hilsner BørneTelefonen