Brev
mens.
Kære bb.
Jeg er 11 år gammel og er i tvivl om noget.
Jeg har her i næste måned haft menstruation i et år ( fik mens. Som 10 åriget.
Nogle gange kommer der nogle store kluber med blod er det normalt.
Og når jeg har min mens. Bruger jeg din samme bind som min mor og er det nomalt,
på et tidspunkt brugte jeg sådan nogle meget kraftige bind når jeg skulle sove ( sådan nogle som man bruger efter en fødsel og ikke bløder meget.) Jeg syntes det kan være voldsomt nogle gange.
Jeg har været den første i min klasse der har fået det så har haft lidt svært ved at snakke med min veninder om det men en af mine veninder er nok ved at få det så endelig har jeg en man kan snakke med om det.
Håber i vil svare på min spørgsmål
Kærlig hilsen I.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære I
Tak for dit brev,  hvor er det bare flot at du skriver om menstruation - det er jeg glad for du har mod på.
Jeg kan forstå, at du har haft menstruation i et års tid og at det i perioder har været nogle ret så kraftige menstruationer.
Du spørger, om det er normalt, at der kan komme blodklumper ud sammen med menstruations blodet og ja det er normalt, specielt når man har meget kraftige menstruationer. Det er slimhinden i livmoderen, der samles ligesom til klumper og kommer med ud. Så det er helt normalt.
Det er altså helt normalt og ikke noget farligt, men sker som regel, når menstruationen er kraftig. Måske har du lagt mærke til, at der forskel på hvor meget du bløder, når du har menstruation?
Ofte er det sådan, at den første dag bløder man ikke så meget, og anden og tredje dag der bløder man mest, og så kommer der mindre blod på fjerde og femte dag. Mon du også har det sådan?
Jeg tænker, det er rigtig godt, at du kan tale med din mor og låne hendes bind. Jeg kender rigtig mange piger, der ikke kan tale med deres forældre, om at have fået menstruation. Så det er dejligt, at I kan tale sammen.
Det er meget normalt at sove med et større mere sugende bind, især i begyndelsen af menstruations perioden.
Jeg kan godt forstå, at det må have været svært for dig, at have været den første i din klasse, der fik menstruation. Jeg kan godt forstå du glæder dig til, at en af de andre piger får deres menstruation, så I kan tale sammen om det. I løbet af de næste år, har alle pigener i klassen fået menstruation. Ofte er det også rigtig svært at være den sidste i en pigegruppe, der får sin menstruation.
Kærlige tanker BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.