Brev
Mens og udflåd
Hej bb
Jeg er en pige på 12,5 år og vejer 48,5 kg og er 151 høj.
Jeg har ikke fået udflåd endnu og jeg går i 6. klasse
jeg har bryster og går med bh.
Hvad skal jeg gøre
for jeg glæder mig til at få mens.
Hvad skal jeg gøre to piger fra min klasse har mens og jeg er mere udviklet end den ene
Please hjælp mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12,5 år.
Jeg kan godt forstå, det kan være frustrerende for dig ikke at have fået menstruation, når andre piger i din klasse har fået det. Særligt, når du glæder dig sådan til det.
Mange piger i din alder har brug for at dele kroppens udvikling med hinanden. Og taler meget om de oplevelser, der følger med. Det kan derfor være dejligt, hvis man følges ad som veninder.
Sagen er dog den, at det er kroppen, der selv bestemmer, hvornår en pige får menstruation. De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10-16 år, men nogle piger får det tidligere og andre lidt senere. Så det er altså helt naturligt, at du og mange andre piger i din alder ikke har fået menstruation endnu.
Du behøver ikke at få udflåd, inden du får menstruation. Det er rigtigt, at udflåd kan være et tegn på, at menstruationen er på vej. Men man kan altså også få menstruation uden at have haft udflåd.
Du fortæller, at dine bryster er vokset. Derfor sker der noget med din krop. Jeg tror derfor ikke, det varer så længe, før din menstruation kommer.
Du kan læse meget mere om udflåd og menstruation på www.privatsnak.dk
Med venlig hilsne BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.