Brev
Mens
Hej Børns vilkår.
Jeg er en pige på 14 år, som har et problem. Jeg har haft min menstruation i tre år ca. Jeg får den ca. hver tredje uge, eller hver 25 dag. Den vare fem-seks dage. Men de første tre dage er de værste, jeg mener ikke min mens er særlig kraftig, men jeg kan mærke hver gang der kommer blod ud. Og det er så irreterende! Jeg kan ikke rigtig lave noget de tre dage, fordi jeg kan føler ikke at jeg kan rejse mig.
Jeg føler ikke at jeg kan være sammen med mine veninder, og jeg gør alt hvad jeg kan for t sidde ned. Det ødelægger stort set de tre dage. de sidste to-tre dage vil jeg enligt ikke mener jeg har mens, men der kommer stadig blod efter de tre dage. det er ikke særligt irreterende , men jeg ville lige vide om det er normalt, at der kommer lidt blod, efter de tre “voldsomme/store” dage. Jeg håber også i kunne hjælpe mig med hvad jeg kunne gøre for, at ikke skulle afsætte de tre dage, hvor jeg har mens? Håber i kan hjælpe mig.
Hilsen Anonym.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Først vil jeg lige sige, at der er mange forskellige former for menstruation, som er helt normale. Nogle bløder meget kraftigt i kort tid, andre bløder mindre men i flere dage, og så er der som dig, hvor det er lidt kraftigt i et par dage og så bliver det mindre og mindre i løbet af nogle dage. De sidste par dage kan blodet også være mørkere og lugte lidt anderledes, end de første dage med helt frisk blod. Så det lyder altså til, at din menstruation er helt normal.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig begrænset, hvis du tre dage om måneden føler, at du næsten kun kan sidde ned og ja, irriterende at blive mindet om hver gang, der kommer blod ud. Hvilken form for bind eller tampon bruger du nu? For måske kunne det være en mulighed for dig, at skifte til noget andet, end du plejer, for at se om det ændrede noget ved den følelse du har?
Du fortæller, at du har haft meget stabil menstruation i ca. tre år, så måske vil det være en idé for dig at bruge tampon i stedet for bind (hvis du altså ikke allerede gør det?). Det kræver, at man husker at skifte tamponen ca. hver fjerde time og man må ikke sove med tampon, men ellers kan man faktisk næsten glemme, at man har menstruation.
Det er lidt et temperamentsspørgsmål, for nogle piger har overhovedet ikke lyst til at skulle bruge tampon, fordi de ikke har lyst til at sætte noget op i skeden – mens andre synes at det er helt fint, bare de slipper for at have bind på.. Hvordan har du det med at skulle indføre en tampon på dig selv?
Hvis du allerede bruger tampon og stadig kan mærke, når der kommer blod ud, så tænker jeg, at det kan være, at du bruger en forkert størrelse tampon.. Der er fire-fem forskellige størrelse tamponer alt efter hvor meget man bløder, men man skal altid starte med at bruge den mindste størrelse indtil man har helt styr på at indføre den og tage den ud igen..
Har du tænkt på at tale med dine veninder om, hvad de gør  – hvis de altså har fået deres menstruation? Nogle gange kan det være rigtig rart med et par gode råd fra andre, som står i samme situation..
Vi, piger og kvinder, skal jo leve med vores menstruation i rigtig mange år, så jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at finde ud af hvad der er rart for dig, så din menstruation blot er et tegn på at din krop fungerer som den skal, i modsætning til at menstruationen kan blive en begrænsning for hvad du kan lave en gang om måneden. Kan du følge mig i det? Så når du kender mulighederne er det vigtigste at vælge en løsning, der passer til dig og din krop.
Jeg håber, at du snart kan hoppe og danse hele måneden!
Bedste hilsner fra
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.