Mens?

Hej!

Jeg er en pige på 12 år, og jeg er ret forvirret.

For omkring 20 dage siden, fik jeg brunt udflåd. Ikke mørkebrunt, mere lysebrunt. Det var meget tyndere end mit normale hvide, men jeg er ikke helt sikker på hvad det var.

Flere af mine veninder fik det en uge eller 2 før mig. Men det var blod.

Jeg er super forvirret, og vil høre om det er normalt, og hvad det var?

Forresten, havde det i 3 dage.

Hilsen Maja

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Maja,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Jeg vil prøve at forklare dig, hvad det lysebrune udflåd er.

Først vil jeg sige til dig, at det ikke er spor farligt, men helt naturligt i din alder. Som du sikkert ved, er du på vej ind i puberteten, og da sker en masse med kroppen både psykisk og fysisk. Det er ikke sådan, at alle udvikler sig på samme tid, det kan godt ske på forskellig vis. Ligesom det er helt naturligt, at ens menstruation viser sig på forskellig vis, og jeg tænker, at det er det, som du oplever nu.

Det lyder til, at det er din menstruation som er på vej, og det er i starten ikke helt til at regne med på den måde, at det ikke er blod, der kommer, men udflåd som du oplever. Tit er det også kun få dage, og der kan man ikke helt regne med, hvornår det kommer igen. Det er der ikke noget mærkeligt ved. Det er kroppen, som arbejder på, at få dine hormoner på plads.

Det er dejligt at læse, du kan snakke med dine veninder om, hvordan deres udflåd er. Det er godt at have nogle at snakke med, så man ikke bliver ked af det, eller forvirret over at ens krop ændrer sig, for det er noget alle piger skal igennem. Jeg tænker, at det også kunne være godt at snakke med din mor. Måske kan hun huske, hvordan det var med hendes første menstruation, og det kan nogle gange være en hjælp at høre om, fordi det måske ligner ens egen. Hun vil også kunne hjælpe dig med at købe de bind, som du må have brug for.

Jeg ved ikke, om det er sådan på din skole, men på mange skoler er der en sundhedsplejerske, som har alt muligt materiale om kroppen og den første menstruation og tit også prøvepakker på bind. Måske kunne du få en af dine veninder til at gå med op til hende og hente lidt af det materiale?

Jeg håber, du kan bruge svaret. Ellers kan du også altid ringe til BørneTelefonen på tlf.116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.