Brev
Mens?
hej bb
der fordi jeg fik min første mens den 1 Januar 2017 og jeg er 13 år
og så fik jeg den i Februar og efter Februar ha jeg ikke fået den
der er gået 3 måneder
hvad sker der???
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, hvor din menstruation mon bliver af.
Når man lige har fået sin menstruation, er det faktisk meget normalt, at der kan gå nogle måneder mellem blødningerne. Det kaldes "uregelmæssig menstruation", og det er helt ufarligt. Det skyldes, at kroppen lige skal vænne sig til det, og at hormonerne i kroppen kan svinge meget hos unge piger.
Det kan være lidt irriterende, at menstruationen er uregelmæssig, fordi man ikke helt kan regne med, hvornår den kommer. Men heldigvis er det sådan for langt de fleste piger, at deres menstruation med tiden bliver mere regelmæssig.
Hvis du har lyst, kan du læse mere om menstruation på denne side: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx
Når man er bekymret over noget, er det altid godt at dele det med andre. Jeg tænker derfor, at det kunne være en god idé at snakke med din mor om det. Hun har jo også været teenager engang og har stået i samme situation, som du gør nu. Hvis du stadig er bekymret efter at have læst mit svar, kan det også være, at det ville være rart for dig at tale med sundhedsplejersken på din skole?
Han/hun ved en masse om kroppens udvikling og kan måske være god at snakke med.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen