Brev
Mens
Hey
Jeg er en pige på 12 år, og jeg har haft mens 1 gang!
Det var dog kun i 2-3 dage! Jeg kan ikke helt huske det for det er 2 MÅNEDER siden jeg havde det!
Jeg har onarede.. og kan det have noget at gøre med det?
er bange.. og bekymret.. men der er dog en HEL del udflåd..
HJÆLP
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver herind, når du er bekymret.
De fleste piger får deres første menstruation, når de er mellem 10-14 år. Det er meget normalt, at menstruationen vil være uregelmæssig i de første år efter den første menstruation, og de fleste piger bløder i ca. 3-6 dage. Det vil også ofte være sådan, at der er mindre blod i starten og slutningen af menstruationen, og at blodet er mere mørkebrunt. Så der er slet ikke noget unormalt i, at du har haft en enkel menstruation, og at der ikke har været noget siden.
Din menstruation skal nok komme, når din krop er klar til det. Udflåd er nemlig også tegn på, at der sker noget med kroppen, og at den er ved at udvikle sig. Du kan evt. læse mere om menstruation på denne side: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx
Ud fra hvad du beskriver, er der altså ikke grund til at være bekymret. Det er også helt normalt og sundt at onanere, og det kan ikke påvirke menstruationen.
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig. Hvis du har lyst, kan du også gå forbi sundhedsplejersken på din skole. Hun ved en masse om kroppens udvikling og kan måske være god at snakke med.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen