Brev
Meget uren hud (Specialt under mens)
Hej. Jeg er en pige på 13 år, og jeg har ekstremt uren hud efter min egen mening..
Det startede omkring et halvt år siden eller mere hvor jeg begyndte at få små hudorme og knopper ved næsen og på hagen, og jeg troede det bare ville gå væk igen, men det gjorde det ikke. Jeg er så nu her de sidste 3-4 måneder begyndt at få bumser, specialt i panden, som jo sikkert er meget normalt, men jeg synes det er ekstremt irreterende..
Hver gang når jeg har min mens er det værst, lige som lige nu. Jeg har prøvet at vaske min hud med forskellige produkter, og det hjælper, men så når jeg får min mens igen, bliver det slemt igen.
Jeg søgte efter hvad årsagen kunne være, og det der kom mest op var mangel på sport og sundt mad. Jeg er Cheerleader, og træner 2 gange om ugen i 2 timer eller mere, så synes ikke det kunne være årsagen..
Maden synes jeg heller ikke lyder som det der kunne være årsagen, da jeg spiser okay sundt, med grøntsager osv, og kun chips i weekenden, hvis der er jeg spiser nogle. Der stod også noget med makeup få steder, men jeg bruger ikke noget til at dække min hud til, så tror heller ikke det er det..
Detter er virkelig et problem for mig fordi jeg synes det bliver værre og værre heletiden. HJÆLP? Hvad kunne lyde som problemet? Er jeg bare meget uheldig? Eller er der noget jeg kan gøre anderledes?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”pige på 13 år”.
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger til hudproblemer.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det fylder rigtig meget for dig, og det forstår jeg virkelig godt. Desuden lyder det som om, at du virkelig gør alt muligt godt for at det skal blive bedre, men at der ikke rigtig sker noget…
Vil lige sige, at det er meget normalt at man som 13-årig har en del bumser og uren hud, og for pigerne er det især omkring menstruationstidspunktet, det kan være slemt…. Så det er helt normalt med en problematisk hud, når man er i puberteten. Det hjælper selvfølgelig ikke dig, og der er også tilfælde, hvor det er mere problematisk end andre, og hvor man derfor har brug for lægens hjælp for at holde det nede…
Jeg tænker, at du bør gå en tur til lægen, så han kan vurdere, om det er helt almindelig uren hud, som hører din alder til, eller om du skal have yderligere behandling.
Udover en tur til lægen, så tænker jeg, at du skal fortsætte med motion, frisk luft og sund mad, det er alt sammen ting, som trækker i den rigtige retning i forhold til dine hudproblemer.
Hvis du har brug for at snakke videre om det eller måske om noget helt andet, så er du altid velkommen til at
ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en
anonym
rådgiver
.
Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
På BørneTelefonen sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.