Brev
Mega pinligt, hvordan stopper man det???
Hej
Jeg var til gymnastik den anden dag og så skulle jeg lave 3 flikflakker lige i træk og så kom jeg til at slå en ordentlig skedeprut lige i hovedet på min træner.
Det var jo bare mega pinligt og jeg er mega bange for om kommet om og gøre det igen, og det er bare mega træls fordi jeg gider i hvert fald ikke at stoppe til gymnastik pågrubdaf det men det jeg vil bare heller ikke gøre det igen. Ved i hvordan man stopper det? Jeg ved godt det er naturligt og sådan noget men det lave ikke om på at det er mega pinligt
Kh mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej.
3 flikflakker i træk – hvor er du vild… Du lyder virkelig til at være god til gymnastik.
Jeg kan sagtens følge dig i, at sådan en skedeprut var pinlig, men jeg er nu ret sikker på, at din træner har oplevet det før, og slet ikke ligger mærke til det. Blev der talt om det bagefter?
Hvis du har en god veninde på dit gymnastikhold, så prøv at spørg om hun ikke har oplevet det samme. Det er altid godt lige at få talt med en om de ting, man finder pinlige.
Jeg ved ikke præcis, hvordan du stopper det og om det overhovedet er muligt, men hvis din træner er en kvinde kunne du måske spørge hende? Jeg tænker, at det er noget med et spænde i bækkenbunden, men det skal jeg ikke gøre mig klog på. Det er jo dig der er den seje til gymnastik af os to!
Som du også selv nævner, så er det naturligt, og selvom det var pinligt lige da det skete, så er jeg sikker på, at det nu er glemt igen af alle på dit hold.
Stop endelig ikke til gymnastik pga. den oplevelse. Du virker til, at synes det er sjovt og du er også god til flikflak. Hatten af for dig – jeg synes du er super sej!
Kh Børnetelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.