Brev
“Man-boobs” gør ondt…
Hej BørneBrevkassen, jeg har et problem med at jeg er lidt for kraftig i det. Det gør mig bare lidt nervøs, fordi det gør ondt i mine man-boobs og det er som om der er sådan en lille stykke “gummi” inde under min hud og det gør mig lidt bange for tænk hvis jeg får “bryster” som en rigtig pige? Hvad kan jeg gøre? Skal jeg bare tabe mig også forsvinder det, eller hvad der noget helt andet til?
Knus, den tykke
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet og fortalt om dine bekymringer. Jeg gætter på, at din krop er i en kraftig og hurtig forandring lige nu. Den er sikkert på vej til at ændre sig, fra barn til ung mand. I den situation kan nogle unge drenge godt få ømme og hævede bryster, ligesom pigerne. Det er helt naturligt og et led i puberteten. Jeg tænker, det er helt ok, men at det vil nok være en god ide, hvis du lige blev kigget på af din læge eller sundhedsplejersken på din skole?
Du skriver, du er kraftig og at dine bryster er ømme og ujævne under huden, jeg gætter på, du ser ud som en ung mand i sin begyndende pubertet. Men børn og unge udvikler sig ofte i forskellige ryk/hastigheder, og din kropsbygning er sikkert også præget af, at du er overvægtig. Jeg tænker, det måske ville være en god ide at tage en snak med din far/ dine forældre om dine bekymringer? Du kunne måske vise dit brev og mit svar? Det gør det nogle gange lettere at tale om det, der er svært, når man har noget konkret at snakke ud fra. Det er min erfaring, at de fleste forældre rigtig gerne vil vide, hvad deres børn tænker på og hvordan de har det? Så kunne I sammen måske bestille en tid hos lægen og lige få bekræftet at alt er, som det skal være?
Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det, kan du også sagtens bare selv bestille en tid hos lægen, telefonnummeret finder du på det gule sygesikringskort. Jeg håber, du kunne bruge dette svar? Ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 (det er gratis, og du kan være anonym) eller du kan skrive på BørneChatten, hvor der sidder voksne rådgivere, du kan snakke videre med.
Jeg ønsker dig held og lykke.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.
SMS
Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.