Brev
Mærkelige bryster?
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 14 snart 15, og jeg har et problem med, at der er rimelig stor afstand mellem mine bryster. Det er næsten som om, de glider lidt ud til hver sin side.
Alle mine veninders bryster sidder tæt på hinanden, og deres er også større. Jeg har rimelig små bryster, og ved godt at det er normalt, men da min mor har en stor og pæn barm undrer jeg mig over hvordan jeg er efterladt med triste hængebryster.
Jeg dyrker sport et par gange om ugen, men spiser samtidig lidt usundt, og er normalvægtig.
Hvad kan jeg gøre for at få dem fastere og tættere på hinanden, og er der overhovedet noget jeg kan gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg tror, at der er mange unge piger, der går med de samme tanker om kroppens udvikling, så det er godt, du skriver herind.
Som du selv skriver, så er det nemlig helt normalt, at brysterne ikke sidder helt tæt eller hænger lidt.
Det er vigtigt at huske på, at alle kroppe er forskellige, og at bryster derfor også har mange forskellige former og størrelser. Meget få kvinder har faktisk bryster, der er ens, og det ene vil ofte være større end det andet. Flere unge piger og kvinder har bryster, der sidder lidt til hver sin side. Det er meget naturligt.
Det kan måske også være rart for dig at vide, at bryster vokser igennem hele puberteten, så de kan faktisk ændre sig hele livet igennem. Hvis man fx tager på, kan de vokse og de kan blive mindre, hvis man taber sig.
Dine bryster kan altså stadig udvikle sig og ændre form.
Når brysterne vokser, kan man hjælpe dem på vej ved at bruge en god top eller bh. Det kan også, for nogen, hjælpe lidt på formen. Du kan måske snakke med din mor om, at I sammen går i en undertøjsforretning og finder den helt rigtige bh til dig?
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen