Brev
Mærkelig menstruation
Hej
jeg er en pige på 13år og jeg har idag fåget min menstruation for tredje gang.
Min menstruation plejer at være meget normal, altså rød og flydende (og en okay stor mængde) ligesom blod nu er, men idag har der ikke været ret meget blod faktisk næsten intet og det som bekymre mig mest er at det er meget brunt (næsten afførings farvet)
jeg ved ikke om der er noget galt med mig eller om det er normalt?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din menstruation. I meget sjældne tilfælde kan uregelmæssig eller anderledes menstruation, være tegn på at der er noget galt. Jeg synes dog, at dit tilfælde, hvor din menstruation er let brunlig, lyder meget normal.
Du skriver, at du er 13 år, og at det er tredje gang du får din menstruation. Når man er teenager, kan menstruationen godt være ret uregelmæssig, uden at der behøver være noget galt. Det er fordi kroppen lige skal vænne sig til, og finde en rytme i forhold til menstruation. Nogle gange kan man bløde meget, og andre gange kun lidt. Nogle gange kan man have mange menstruationssmerter, og andre gange ikke, ligesom længden af menstruationen kan variere. Den brune farve kan skyldes, at der er lidt gammelt blod i menstruationen, og det er helt normalt i starten og slutningen af menstruationen.
Jeg håber det gjorde dig lidt klogere på menstruation.
Kærlig hilsen BørneTelefonen