Brev
Lugt?
Hej!
Jeg har nu i et par måneder haft en virkelig grim lugt fra min private del.
Jeg kan lugte den når jeg bare sidder på min stol i skolen!
Jeg fik det FØR jeg fik min første mens, og det bliver ved.
Nej. min mave gør ikke ondt som sådan på grund af lugten.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Du er bestemt ikke den første pige, som har oplevet en grim lugt. Alle vil opleve det i perioder, men nogle oftere og værre end andre. Oftest skyldes det, at ens flora forneden påvirkes af hormoner, der særligt svinger, efter man har fået menstruation, men også kan påvirke op mod første menstruation. De her hormonelle påvirkninger er ganske ufarlige, men jeg kan godt forstå, hvis lugten er ubehagelig og frustrerer dig. Jeg kan forestille, mig at det føles pinligt, fordi du måske synes det er klamt, og at lugten giver dig en fornemmelse af at være uren, selvom du har været i bad om morgenen?
Der findes heldigvis flere ting, du kan gøre. Måske du allerede har købt det, der hedder intimsæbe, som fås i Matas eller på apoteket. Det er uden parfume (parfumeholdige produkter er nemlig ikke gode at bruge forneden), og mange har glæde af at bruge det forneden hver anden dag.
Det er fint, du er opmærksom på, at du ikke samtidig har ondt i maven. Noget andet, der er vigtigt at tænke over, er om det udflåd du normalt har forneden ændrer farve, mængde eller konsistens. Hvis dit udflåd ændrer sig, det klør meget forneden, eller lugten ikke bliver bedre, må du nok bestille tid hos lægen sammen med din mor. Du har også altid mulighed for at tage kontakt til sundhedsplejersken på din skole og snakke med hende om, hvad du kan gøre. Desuden er jeg næsten sikker på, at din mor har oplevet noget lignende på et tidspunkt og vil kunne hjælpe dig, hvis du fortalte hende om det.
De kærligste hilsner,
BørneTelefonen