Brev
Lorte liv
Jeg er 15 år,
mit liv er ærligtalt noget lort.
Jeg kan ikke gøre noget af det, som jeg gerne vil. Kun på grund af en ting! ACNE
Jeg har det fint der hjemme, og også for det meste i skolen. Jeg har tre gode veninder, jeg vil helt vildt gerne være sammen med dem, men det kan jeg ikke.
Jeg har bumser i hele ansigtet, min næse er fuldstændig rød, og det er umuligt at dække det med makeup. De har flere gange spurgt om vi skulle være sammen, f.eks. Tage til byen for at shoppe. Men det det kan jeg ikke. Jeg har ikke engang lyst til bare at tage hjem til en af dem.
Når jeg kommer hjem er det fint nok, men lige så snart jeg kommer til at tænke på at jeg skal i skole næste dag, får jeg det så dårligt, jeg lægger mig bare i min seng, mens jeg tænker på hvornår min acne har tænkt sig at gå væk. Det værste er at det har spredt sig til mine arme, ryg, hals, nakke og på min brystkasse.
Jeg kan ikke holde det ud, det bliver værre og værre. Jeg hader, når jeg skal tage toget hjem, jeg hader bare at være i nærvær af folk, jeg ikke kender overhovedet. Det er forfærdeligt at leve sådan her. Efter sommerferien skal jeg på efterskole, og hvis det ikke går væk inden da, ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre. Mit liv er et stort helved, kun på grund af en lorte ting.
Og jeg har været til lægen, men jeg har ikke tid til at vente på at deres lægemidler virker, og alle deres cremer gør det enten værre, eller gør min hud helt tør, så jeg kan ikke bruge dem, for hvis min hud bliver tørrere end den er, bliver det helt umuligt at dække det med makeup.
Hvad skal jeg gøre, jeg begynder snart at tro, at der ikke er nogen udvej ud den smerte jeg føler hver dag!!
Jeg kan ikke mere.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det lyder som om, at din acne er virkelig plagsom for dig. Og det lyder som om, du allerede har gjort det helt rigtige, nemlig at gå til læge. Men den behandling du har fået, lyder til at give dig bivirkninger. Mon du har snakket med din læge om det? Hvis ikke, så synes jeg, at du skal gå til lægen igen og få endnu en snak. Det er en god idé, at lægen følger med i din behandling og kan hjælpe dig undervejs. Tag gerne en af dine forældre med til lægen, så de kan støtte dig i din behandling.
Du fortæller, at du har tre gode veninder, og de lyder til at være rigtig glade for dig. De har lyst til at være sammen med dig og lave ting sammen med dig. Jeg tænker, at du måske kan snakke med dem om, at dine hudproblemer er årsagen til, at du siger nej til fx at tage på ture med dem. Så ved de, at du gerne vil være sammen med dem, men at du har det svært lige nu pga din acne.
Jeg er ret sikker på, at de holder af dig, uanset om du har hudproblemer eller ej, ligesom jeg tænker, at du ville holde lige så meget af dem, hvis de fik acne. Det kan være, at I kan lave noget sammen, hvor I bare er jer fire sammen. Når du begynder at have det godt med det, så føler du dig måske langsomt mere modig i deres selskab. Efter noget tid kan det være, at du kan tage en tur i biffen eller på shoppetur sammen med dem, uden at du konstant tænker på din hud. Det er nemlig rigtig ærgerligt, hvis du helt stopper med at lave sjove og hyggelige ting. Din hud ikke have lov til at bremse dit liv.
Måske kan du tænke over, hvad du ville råde din veninde til at gøre, hvis hun var i din situation. Og bruge dine gode råd på dig selv. Det lyder måske fjollet, men vi er ofte rigtig gode til at hjælpe dem vi holder af, men mindre gode til at hjælpe os selv. Prøv engang. Jeg tror, at du vil blive overrasket over, hvor god du er til at komme med gode råd og løsningsforslag.
Jeg håber meget, at du vil forsøge at give dine veninder en chance for at støtte dig, så I kan hygge jer sammen på trods af din plagsomme acne.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen