Brev
LILLE
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 14 år.
Hver evig eneste dag bliver jeg kommenteret på min højde. Jeg er 1.55cm høj, så jeg er meget lille.
Jeg fik min menstruation for lidt over 2 år siden. Min far er 1.66 høj og min mor er 1.64 høj.
Tror i jeg bliver højere, fordi jeg synes overhovedet ikke det er fedt at være så lille.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Først vil jeg lige sige tak for dit fine brev. Der er måske andre, der sidder med de samme tanker som dig, som kan bruge dit brev til noget.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, at det er særlig fedt at blive kommenteret på din højde hver dag, især hvis du egentlig gerne vil være højere. Men jeg tænker ikke umiddelbart, at du er meget lille? Så vidt jeg kan læse mig frem til på internettet, så er piger i 14 års alderen i gennemsnit 160 cm høje. Så der er du kun 5 centimeter mindre end gennemsnittet. Jeg vedhæfter lige den hjemmeside hvor jeg har fundet det: http://vækstkurver.dk/pige.html
Jeg tror, at det er meget forskelligt, hvornår man stopper med at vokse. For nogen stopper det allerede, når man er 12-14 år, og andre vokser helt op til de er 17-18 år. Det er derfor lidt svært for mig at sige, om du kommer til at vokse mere.
Har du snakket med nogen om, hvordan du har det? På din skole er der en sundhedsplejerske, og man må gerne gå op til hende og snakke med hende - også selv om det ikke er i forbindelse med en af de undersøgelser, man skal til. Du kan måske spørge din lærer, hvornår det er muligt at tale med sundhedsplejersken?
Jeg tænker også, at når de andre kommenterer så meget på din højde, så vil det være godt, hvis lærerne får det at vide. Det er nemlig ikke i orden, at der skal være sådan en kultur, hvor man kommenterer på hinandens udseende og gør hinanden kede af det. Kan du mon snakke med din klasselærer og fortælle, at det gør dig ked af det?
Kærlig hilsen BørneTelefonen