Brev
Lille penis
Hey brevkasse
jeg er 14 år og har en meget lille penis, jeg er overvægtig og er i dårlig form, kan det have noget med min penis at gøre? Selv når jeg har “stivert” er den ikk mere end 5cm. lang jeg ‘kommer’ når jeg ornanerer men det føltes ikke som om jeg udvikler mig ordentligt kan min overvægt være årsagen
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du reagerer på, at det ikke føles rigtigt for dig.
Jeg tænker ikke din overvægt har noget at gøre med, at din penis er lille. En lille penis er ofte arveligt betinget eller af skyldes andre årsager.
Du skriver, at din penis er ca. 5 cm i erigeret tilstand. For nogle - specielt overvægtige mænd kan penis nærmest forsvinde ind i lysken hvis man er meget stor... det kan der gøres noget ved rent kosmetisk ved en operation - dog tænker jeg at hvis du er meget overvægtig, så bør du nok overveje at tabe dig før en eventuel operation. (Jeg er også lidt usikker på, om man overhovedet opererer børn og unge kosmetisk...)
Da det er noget, som der naturligt nok fylder i dine tanker, tænker jeg at det kunne være godt for dig at tale med din far om det - kan du mon det? Måske har han nogen af de samme problemer som dig. Jeg tænker dog, at det kunne være godt for dig at en læge så på dig, lægen kan både vurdere din overvægt og din penis og vejlede dig ifht hvad der evt. kan gøres for at hjælpe dig i din situation.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.