Brev
lille penis
Hej.
Jeg er en dreng på 14, snart 15 år.
Jeg har det meget svært med at gø i bad med andre, til idræt, fodbold og andre ting.
Grundet er egenligt bare at jeg har en penis der stort set ikke er vokset. Jeg har det meget svært med det.
Hvad kan jeg gøre for at det bliver bedre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Det er helt almindeligt, at man tænker meget over sin krop og udvikling i puberteten og at man kan blive usikker.
Det er meget forskelligt, hvordan en penis ser ud. Den kan være lille, stor, tyk og tynd. Fordi den vokser igennem hele puberteten, kan man ikke sig noget generelt om, hvor stor den i gennemsnit er, når man er på din alder. Det er meget forskelligt, hvornår den vokser, men generelt er den udvokset når man er 17-20 år. Derfor synes jeg, du skal være tålmodig og se, hvad der sker de næste par år.
Jeg tænker på, om det mon ikke også er meget forskelligt, hvordan de andre drenge ser ud til idræt og fodbold? Der er mange der oplever at være usikre på deres krop i puberteten, og nogle gange kan det hjælpe at snakke om det. Måske har du en god ven, som du kan snakke med? Det er vigtigt at huske, at vi alle sammen er forskellige og at udvikling sker i forskelligt tempo fra person til person.
Jeg håber, at det kan give dig lidt ro på, at tænke på at du ikke er alene og at du skal væbne dig med tålmodighed. Måske har du en bror eller far, som du også kan høre om, hvordan det var at være i puberteten?
Kærlige hilsner
BørneTelefonen