Brev
Lille panis
Hej BB. Jeg er en dreng på 13 år som selv syntes min penis er alt for lille (ca. 6-7cm når den er stiv) jeg er bange for om min penis vil blive meget lille som voksen og ikke vil vokse.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev. Din bekymring i forhold til din penis størrelse er en, som jeg tror rigtig mange drenge har i din alder. Og jeg tænker, at bekymringen jo for de fleste er der, fordi at det at have en stor penis for mange drenge er ensbetydende med at være en "rigtig mand" eller en "god elsker". Men jeg kan berolige dig med, at det for det første ikke er penis størrelse, der er afgørende for, om man bliver en rigtig mand eller en god elsker. Det er alle mulige andre ting, der afgør det. Det at blive en god elsker, handler meget om at man lærer sin egen og sin partners krop og lyst godt at kende. Det kan du læse meget mere om på www.sexlinien.dk, hvis du har lyst til at vide mere om det.
For det andet er penis ikke færdig med at vokse, når du er 13 år. Undersøgelser viser, at den først stopper med at vokse i 17 års alderen. Så den vil med stor sandsynlighed vokse meget mere, inden du bliver voksen. For det tredje så er størrelsen og formen på penis lige så forskellig, som alle mulige andre kropsdele er det på forskellige mennesker. Og det er også meget forskelligt, hvornår kønsmodningen for alvor går i gang hos den enkelte. Måske er din kønsmodning kun lige ved at starte?
Så jeg håber, at du er blevet lidt  beroliget. Du kan evt. også prøve at snakke med nogle lidt ældre drenge om det, hvis du kender nogle, eller måske din far? Du er selvfølglig også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller på chatten, hvis du har lyst til at snakke mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen