Brev
Lavt selvværd.
Halløj,
jeg er en pige der snart bliver 11,
og jeg blev mobbet i 2013-2014 men bliver mobbet over internettet nogen gange.
Jeg har virkeligt lavt selvværd og er bange for at havde en psykisk lidelse. Jeg har været til test om ADHD men har ikke fået svaret endnu, Jeg har også nogen symptomer der minder om Deprission og Angst.
Jeg er ok tyk syntes jeg, Jeg er 155 i højde og vejer 53-54 kilo. Jeg kom i puberteten da jeg var 8 ca og fik mens første gang januar 2016,
jeg hader migselv og hver gang jeg for bedre selvværd er der altid noget der skal ødelægge det.
Jeg prøver at begå selvmord men giver op pga mine netvenner og familie og min kat.
Jeg vil gerne selvskade men noget siger at jeg bare gør det hele for opmærksomhed.
Kærlig hilsen En Anonym Pige.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 11 år!
Der er ingen tvivl om, at det er rigtig hårdt at blive mobbet, og man kan have det dårligt i lang tid efter. Der er mange, der ligesom du, oplever at de har fået lavt selvværd af at blive mobbet, og måske også får tanker om selvmord og selvskade.
Det er fordi mobning er så ødelæggende. Hvis man hele tiden får at vide, at der er noget galt med en, og at man ikke er god nok, kan man til sidst selv begynde at tro på det, og så får man dårligt selvværd. Men du er god nok, lige præcis som du er. Du har brug for noget hjælp til at få et godt selvværd, og troen på, at du er god nok.
Du har selvfølgelig også brug for hjælp til at få den mobning, der foregår på nettet, stoppet.
Det bedste du kan gøre for at få hjælp er at snakke med en voksen om mobningen og om, hvordan du har det. Det er vigtigt, at det er en voksen, du føler dig tryg ved. Det kan fx være en af dine forældre, en sød lærer eller sundhedsplejersken på din skole. Hvis du synes, det er svært at sige, kan du måske vise den voksne det brev, du har skrevet til brevkassen. I brevet beskriver du det hele på en rigtig fin måde.
Jeg indsætter Børnetelefonens 5 gode råd om mobning til dig. Jeg håber de kan hjælpe dig. Du kan måske også vise rådende til den voksne, du vælger at snakke med.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen