Brev
Langsom udvikling
Hej bb.
Jeg er en pige på 12 år, som er lidt irriteret over min langsomme pubertetsudvikling. Jeg ved godt jeg er i puberteten for jeg er begyndt at få lidt bryster og en smule hår nederst. Men mine bryster er kun nogle ret små, hårde “knopper”. Og udviklingen går ikke ligefrem så hurtig som jeg kunne tænke mig.
Jeg er efterhånden ved at være den næst fladeste pige i klassen. Det irriterer mig virkelig at næsten alle pigerne har ret store bryster og en hel del hår for neden. Der er ikke særlig lang tid til at jeg starter i syvende klasse, og jeg er ret nervøs for at jeg til den tid er den mindst udviklede i klassen.
Kan min langsomme udvikling have noget at gøre med min undervægt? Jeg er nemlig 156 høj, og vejer kun 35 kg. Min bmi siger i hvert fald at jeg er ret undervægtig. Kan jeg tage mere af en eller anden vitamin eller mineral eller noget andet for at sætte lidt “fut” i det?
Hilsen mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp for jeg kan læse, at du tumler med en masse tanker omkring din pubertetsudvikling. Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er sjovt, at det ikke går så hurtigt, som du kunne ønske dig. Det er helt normalt at gøre sig en masse tanker omkring – og jeg ved, at der er rigtig mange pige, der har det fuldstændig ligesom dig.
Puberteten er jo en periode, hvor der sker rigtig meget med kroppen både fysisk og psykisk. Man udvikler sig fra at være en pige til at blive en ung kvinde. Det er lang proces, der strækker sig over mange år – og som hos de fleste begynder i alderen 9-14 år. Brystudvikling og kønshår er ofte de første tegn på begyndende pubertet, så som du også selv skriver, så er du faktisk godt i gang! Det er meget individuelt hvor lang tid, at den endelige udvikling tager – men det normale er, at det tager mange år. Det kan være irriterende at skulle vente på, hvis man føler sig bagud i forhold til de andre – men hvis en ting er sikkert, så er det, at du nok skal komme godt efter det.
Du skriver, at du selv har gjort dig nogle tanker omkring, om din undervægt kunne have en indflydelse på din udvikling. Og det tror jeg, at du kan have ret i. Kroppen bruger en del energi på at udvikle sig – og hvis man er undervægtig, så er der ikke så meget at give af. Og så prioriterer - vælger den helt af sig selv, at sådan noget som hjerne og hjerte skal have energien fremfor at bruge den på at udvikle bryster eller gro kønshår. Du har selv regnet dit BMI ud og som du skriver, så er du ud fra det ret undervægtig og vil bestemt kunne have god gavn af at tage nogle kilo på. Jeg tror, at det, fremfor vitamin- og mineraltilskud, vil kunne gøre noget godt for dig i forhold til din videre pubertetsudvikling. Jeg tror desværre ikke, at et vitamin- eller mineraltilskud vil kunne gøre det alene. Men du kunne evt. overveje at snakke med din læge. Han eller hun ved jo meget mere om alt det her og om, der kunne være nogle tilskud, der kunne være ekstra gode for dig.
Du skriver ikke noget om, om der er nogen, der ved, hvad du går og tumler med – og jeg bliver da lidt nysgerrig på, om du fx har talt med din mor omkring alt det her? Det er jo nemlig ofte sådan, at vores udvikling vil ligne vores mors, så måske hun vil kunne give dig nogle råd eller berolige dig i, at hun oplevede det samme og alligevel endte med en normal udvikling indenfor en overskuelig tid.
Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation samt et par råd, som jeg håber, at du kan bruge. Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116111 eller kontakte os via Børnechatten eller SMS, hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd.
Mange hilsner
Børnetelefonen