Brev
Kvalme!
Hej.
Jeg har i noget tid set en fyr nu, og hver gang vi er sammen, får jeg så meget kvalme, at jeg føler jeg skal kaste op.
Det er rigtig træls, for jeg kan faktisk rigtig godt life ham. Dette problem sker kun, når jeg er hjemme hos ham, oh det er især slemt når vi spiser sammen – jeg har før prøvet at jeg blev nødt til at “gå på toilettet” for at brække mig.
Jeg ved ikke hvad der er i vejen med mig, men det er rigtig træls.
(Tager forresten medicin for mavesår)
Håber du kan give nogle råd eller fortælle hvad der er galt.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Det lyder dejligt, at du har mødt en sød fyr, som du rigtig godt kan lide. Derfor forstår jeg godt, at du er ked af, at du føler, du får kvalme, når I spiser sammen.
Jeg synes, det er godt, at du reagerer, når din krop opfører sig mærkeligt, for selvfølgelig skal du ikke gå og have kvalme – det kan ingen holde til. Det skal undersøges. Jeg ville ønske, jeg præcis kunne fortælle dig, hvad der er galt, men det kan jeg desværre ikke. Derfor synes jeg, at du din egen læge og høre, hvad han/hun siger. Forhåbentlig kan I sammen finde ud af, hvad det er, der får dig til at skulle kaste op. Måske er det dit mavesår eller måske noget helt andet. Måske handler det om du er så glad for fyren, at når I er sammen, så reagerer din krop, fx kan man føle hjertebanken, svedige hænder eller at man føler sig lidt nervøs? Og ja, for nogen kan det så være særlig svært, når man skal spise sammen, måske tænker man over ikke at smaske, eller at fyren ikke synes, man spiser grimt eller for meget. Jeg ved ikke om du kan genkende noget af dette? Men hvis ikke du føler det forsvinder, jo bedre I lærer hinanden at kende, så synes, jeg du lige skal få det tjekket hos lægen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, så du kan bruge energien på at være sammen med den søde fyr. Hvis du har brug for det, er du altid meget velkommen til at kontakte os igen på 116111.
De allerbedste hilsner
BørneTelefonen