Brev
Kropsbehåring..
Hej BB, jeg har længe gået med et problem, som jeg har det svært ved st dele.
-Jeg er en pige, på snart 15 år og jeg står med er kæmpe dilemma. -Jeg har hår på maven, ryggen, armene og overlæben, det er noget der gør mig rigtig ked af det. Jeg har prøvet at barbere nogen af stederne og det resulterer så knopper og at det vokser ud hurtigere.
Jeg er rigtig ulykkelig over det og er stærkt utilfreds med min krop. – Jeg kan ikke gå med r-shirts, toppe eller bikini, og i min alder så er det virkelig en hård kamp. -Jeg kan ikke snakke med min rigtige familie om det, da det er helt naturligt for dem. Og jeg bor i plejefamilie og jeg kan ikke rigtig dele noget om min krop med dem, derfor ville det være rart, hvis i kunne komme med noget:-) –
Den ulykkelige pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 15
Tak for dit brev. Det er fint, at du har fundet på at skrive til os for at få hjælp, når du ikke rigtigt føler, at du kan tale med din familie eller plejeforældre. Jeg forstår, at det er et sårbart emne for dig at tage op. Det er muligt, at din familie synes, at det er helt naturligt med kropsbehåring, hvilket det jo sådan set også er. Mange vælger at fjerne hårene, fordi moden nu engang er sådan. Hvis det blev moderne med kropsbehåring, ville det være meget lettere, så behøvede man ikke at bruge tid og penge på at fjerne det:) Nogle vælger at være ligeglade, men de fleste vil nok gerne fjerne hårene ligesom du, fordi de gerne vil ligne alle andre.
Du fortæller, at du har prøvet at barbere hårene af, men at det gav røde knopper. Jeg tænker, at du måske kunne prøve med noget andet barbergrej. Måske er en ladyshaver den bedste løsning..?
Der findes jo også kosmetologer, som fjerner hår på kroppen. Har du mon overvejet den mulighed? Det koster nogle penge, og du skal have jævnlige behandlinger. Jeg ved ikke, om du selv har penge til at gå til kosmetolog? Hvis ikke bliver du måske nødt til at involvere dine forældre eller plejeforældre. I første omgang kan du måske sige til din plejemor, at du ønsker dig en ladyshaver..?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er også meget velkommen til at sms'e eller ringe på 116 111, hvis du har lyst til at snakke eller skrive mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.