Brev
Kropsbehåring
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg har fået hår alle mulig steder, og aner ikke hvordan jeg skal fjerne det. Jeg har hørt om at man skal fjerne det med en eller anden maskine osv. men det gøre sygt ondt.
Synes det er rigtigt akavet at spørge nogle om det.
Så håber virkelig i kan hjælpe mig
Kh den anonyme
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå at det kan være lidt svært at vænne sig til at der kommer hår alle steder på kroppen. Nogle oplever at der kommer hår overalt nærmest på en gang, andre lægger næsten ikke mærke til de hår der kommer.
Mange af de flotte kvinder vi ser i reklamer og tv, fjerner hår overalt, de lever af at være så perfekte som muligt. Alle kvinder (og piger) har hår på kroppen, nogle har meget andre har lidt. Det er lidt forskelligt fra kvinde til kvinde om de vælger at fjerne lidt hår eller meget hår, og nogle vælger slet ikke at fjerne noget.
Det mest almindelige er nok at vælge at fjerne hår under armene, i bikini linjen og på benene. Nogle vælger at de kun fjerner det om sommeren.
Du skal vide at det er en smagssag og der er intet rigtig eller forkert i forhold til at fjerne ens hår, du skal gøre det som gør dig mest glad for din krop. Du spørger til en maskine der kan fjerne hår, måske mener du en Epilator, den hiver hårene ud med rod, men ja, det er smertefuldt. Der er også andre måder at fjerne hår på. Du kan barbere dig, det er nok den billigste og nemmeste metode. Der er også nogen, der bruger voks, som trækker hårene ud. Begge dele kan købes i supermarkeder.
Man kan godt gå rundt og forestille sig, at de andre lægger mærke til ens hår, men måske er det ikke tilfældet, måske ser de slet ikke dine hår. Du kan prøve at lægge mærke til hvordan andre piger i skolen har det med deres hår, hvor meget fjerner de.
Kan det tænkes at pigerne i din klasse, er lidt hår-forskrækket fordi det er helt nyt og ingen rigtig ved om det er hot eller not? Eventuelt kan du se på dem der er lidt ældre end dig, for at få en fornemmelse af hvordan de har det med deres hår på kroppen.
Du skriver at det er akavet at skulle snakke med nogen om hår på kroppen, men alle har de samme tanker, nemlig skal eller skal ikke fjerne hår på kroppen. Hvis du finder en måde at begynde at snakke med din mor eller en anden voksen kvinde om det, så vil du nok opdage at hun også har haft de tanker.
Du kan også læse en masse om emnet og om intimbarbering: http://www.sexlinien.dk/_soegeresultat-(sexlinien).aspx?q=fjerne+h%C3%A5r&newsearch=test&x=0&y=0
Knus herfra
BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.