Brev
Kropsbehåring
Kære brevkasse.
Jeg har det rigtig dårligt med min hår på kroppen.. jeg vil vide om det er muligt at skille sig af med det. for altid, hvor det ikke vokser op igen.. uden at lave operationer osv..? er det muligt? Jeg føler mig nemlig utilpas med at have bare arme, for så ka folk se mine hår.. hvad tænker de om det, at jeg er som en dreng?.. det er i hvertfald ikke rart. Vær sød at hjælpe mig!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16.
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om dine bekymringer over hår på kroppen. Hvor er det godt, at du har fundet på at skrive herind, og har erkendt at der er et problem, som du ikke har det godt med. Jeg kan ikke fjerne dine hår, men jeg kan måske hjælpe dig videre til at finde frem til, hvad der kan være den rette løsning for dig.
Jeg kan se, at det er et problem, der fylder meget for dig, måske så meget at du trækker dig fra de andre socialt?
Hvis man begynder at trække sig socialt fra sammenhænge fordi noget er svært, så er det rigtig godt at søge professionel hjælp, så der evt. kan findes en løsning på problemerne.
En professionel der kunne vejlede dig i forhold til megen hårvækst, kan være din egen læge. Da du er over 15 år gammel, kan du selv opsøge din læge, uden at have dine forældre med, hvis det er det letteste for dig. Det bedste ville dog nok være, at du havde en af dine forældre med.
Du spørger om der findes en måde at skaffe sig af med hår permanent på kroppen uden operation. Jeg kender ikke til, at der skulle være mulighed for at blive opereret ifht. megen hårvækst. Derimod findes der laserbehandlinger, der kan være med til at mindske mængden af hår på begrænsede områder af kroppen. Behandlingerne er meget dyre, og der er fortsat diskussion om, hvorvidt de holder efter længere tid.
En anden vej du kan gå i forhold til dine hår, kan være at få talt med en voksen om dine uønskede hår. Den voksne skal være en person, du tror forstår, hvor meget det betyder for dig, og en person, som du stoler på.  - Mon du kender sådan en voksen? Det kan måske være en moster, faster, din klasselærer, sundhedsplejersken på din skole - eller en helt anden.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for støtte og vejledning.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.