Kroppen

Hej

Jeg er tretten år og jeg synes at jeg har meget store bryster og det bryder jeg mig ikke om.

Jeg vil gerne have små bryster for jeg er måske ikke udviklet ligeså meget indeni som udenpå.

Kan man gøre noget for at få mindre bryster?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære duTusind tak for dit brev, hvor du spørger til om man kan gøre noget for at få mindre bryster. Jeg kan sige både ja og nej, for det kommer an på om du tænker på om du kan få opereret dine bryster eller om du tænker på, hvad du selv kan gøre for at få brysterne til at syne mindre.Stor respekt for at du er så opmærksom omkring din udvikling. Mange piger med store bryster bruger brysterne til at få opmærksomhed, for det er en meget nem måde at få opmærksomhed på. Du er opmærksom på at udvikle din personlighed i stedet - og det ser jeg som en meget sund holdning.Nu ved jeg ikke, hvad du allerede har prøvet, men jeg kan komme med nogle forslag som du måske kan bruge. Bryster, der sidder i en for lille bh, kommer til at syne større end de er, derfor kan du måske prøve at se på hvad dine bh´er gør for dig. Stil dig foran spejlet og se hvad der sker, når du tager din bh på, bliver dine bryster klemt sammen? Hvis de gør, så er bhén for lille. Meningen med en bh er, at de skal få dine bryster til at sidde flot. I flere undertøjsbutikker kan man få vejledning om bh´er der ikke klemmer brysterne.Bluser og toppe. Du kan prøve at finde frem til hvilke slags halsudskæringer på toppe og bluser, der passer din personlighed. Eventuelt brug lidt tid på at finde frem til hvad der passer dig og del eventuelt den viden med din mor eller den som giver dig tøj, så I måske sammen kan gå lidt på indkøb. Hvis du tænker at du godt kunne tænke dig information omkring en brystoperation, kan du starte med at snakke med lægen. Lægen kan give dig oplysning omkring hvor gammel man skal være for at en operation kan komme på tale og så kan lægen måske komme med nogle andre forslag til, hvad du kan gøre.Kærlig hilsenBørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.