Brev
Kroppen
Et navn er fjernet af BørneTelefonen for at give mere anonymitet.
hej, jeg hedder j og jeg er 14 år gammel. jeg bliver mobbet med min penis de andre siger at den er lille, hvad skal jeg gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Tak for dit brev – jeg kan godt forstå det bestemt ikke er sjovt at blive mobbet med størrelsen på ens penis.  Det er flot af dig at du har taget initiativet til at spørge.
Mit svar til dig er delt i to. Noget om mobning og noget om penissen.
Når det kommer til mobning er det ofte en stor hjælp at have en voksen med på sidelinjen. Ville du måske kunne sige til en voksen på din skole, at du bliver mobbet? Du har sat ord på det allerede ved at skrive til os – ville du kunne vise brevet til en lærer? Skolen skal nemlig altid gøre noget, hvis de ved, at der er mobning på skolen. Din skole skal have en plan for, hvordan de stopper mobning. Derfor er det meget værd at starte med at sige det til en voksen på skolen.
Udover det vil jeg sige noget om penissen og puberteten. For kroppen er fantastisk. Den forandrer sig så meget i løbet af puberteten det kan være svært at følge med. Og der er enormt stor variation mellem mennesker. Også når det kommer til pikken. Det er derfor vigtigt at huske, at man udvikler sig i forskelligt tempo. Og hos de fleste drenge har pikken først nået den fulde størrelse, når de er 17 år.
Nogle penisser ser store ud, når de er slappe. De vokser ikke så meget, når de bliver stive kun 15-20 %. Andre ser mindre ud i slap tilstand, men vokser 80-85 % i stiv tilstand. Du kan læse meget mere om penisstørrelser her:  Sexlinien: Pikstørrelse
Hvis du er meget bekymret for størrelsen på din penis, eller hvordan den ser ud, så er det en god ide at gå til lægen. Lægen vil kunne fortælle, om du har behov for hjælp og hvilken, der er den rette.
Alt det er bare for at sige, at selvom du bliver mobbet, så er der ikke noget forkert ved dig. Og ikke noget forkert ved din krop. Vi har lavet nogle sider om kroppen og om puberteten, der måske kan være spændende for dig at læse på.
Udover det kan det være du kan have gavn af at tale med PrivatSnak, de er nemlig eksperter i kroppen.
Du er selvfølelig også altid velkommen til at ringe til os på 116111 eller skrive et brev igen.
Kram fra
BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.