Brev
Kroppen
Hej jeg er en dreng på tolv år.
Jeg har et modermærke på min pik som jeg synes er gramt og min pik er meget støre end de andres og man kan nogen gange se blodårerne og under pikken hvor der er en streg der er en brun streg den synes jeg er meget bred.
Så jeg synes min pik ikke er pæn.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng
Tusind tak for dit brev! Mange kan synes, at det er svært at tale med andre om kroppen. Derfor synes jeg også, at det er rigtig sejt, at du har modet til at skrive til os.
Du skriver, at din pik er meget større end andres. Det er helt normalt, at man kommer til at sammenligne sig med andre fx i omklædningsrummet. Man skal bare huske, at alles kroppe udvikler sig forskelligt. Nogle drenges pik vokser sig hurtigt stor og bliver den størrelse, den er som voksen. Måske er du en af dem, der vokser hurtigt?
Du skriver også, at du har et modermærke på din pik, som du synes er grimt. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan det kan være, at du tænker sådan? Man kan have modermærker overalt på kroppen. Og det er helt almindeligt at have et på pikken.
Ens pik kan også se forskellig ud alt efter, om den er slap eller stiv. Når ens pik bliver stiv, kan man tydeligere se blodårerne. På undersiden af pikken er pikstrengen. Det er en streng af hud, der forbinder forhuden med selve pikhovedet. Den hjælper forhuden med at komme på plads, når den har været trukket tilbage. Det kan fx være, når pikken har været stiv.
Jeg gætter på, at den brune streg, som du skriver om, er din pikstreng. Pikke ser forskellige ud fra dreng til dreng. De kan have forskellig form, farve, størrelse og behåring. Det er lidt ligesom, at et ansigt ser forskelligt ud fra person til person.
De fleste kan føle sig usikre, når deres krop begynder at ændre sig. Man skal vænne sig til alle de nye ting, der sker med kroppen. Tit vil man gerne ligne de andre. Og det kan være svært at være den første eller sidste, hvor kroppen begynder at ændre sig.
Selvom man måske er den første i sin klasse, der begynder at komme i puberteten, betyder det ikke, at der er noget galt med en. Men jeg kan alligevel godt forstå, hvis du synes, at det er svært at føle sig anderledes.
Måske kunne det være rart for dig at snakke med nogen om det. Måske nogle af dine venner eller dine forældre? Hvordan mon det ville være for dig?
Måske kunne det også være rart for dig at læse lidt mere omkring, hvad der sker med kroppen i puberteten? Det kan du læse om på Privatsnak. Du kan besøge dem på deres hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/privatsnak/
Du er også altid velkommen til at ringe og snakke med BørneTelefonen. Vores telefonnummer er 116111. Du er helt anonym, når du ringer til os. Og vi vil altid gerne snakke med dig.
Du har i dit brev fortalt mig lidt om, hvad du ikke er så glad for ved din pik. Og jeg kommer helt til at tænke på, hvad du mon godt kan lide ved dig selv? Det behøver ikke være dit udseende, det kan fx også godt være, at du synes, du er en god ven?
Jeg synes i hvert fald, at du har vist, at du er rigtig modig ved at skrive herind. Det er en kæmpe styrke! Jeg håber, at du kan bruge mine forslag.
Kærlig hilsen BørneTelefonen