Kroppen

Jeg er en dreng på 12 som ikke er glad for min pik fordi der er er modermærke på hoved af pikken som jeg ikke er glad for og det er tydeligt. Så jeg hved ikke helt hvad jeg gær med sex når jeg kommer i den alder skal jeg så bare lad vær eller er piger lidt glade med modermærke? Hjælp

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år

Det kan godt være lidt svært, når der er noget ved ens krop, man ikke er helt tilfreds med. Det tror jeg alle mennesker kender.

Det kan fylde meget i nogle perioder. Men for det meste, så bliver det noget, man accepterer – og måske endda ender med at blive glad for.

Du tænker på, om modermærket gør, at du ikke kan have sex i fremtiden. Det kan du godt.

Pikke kommer i mange former, farve og størrelser og heldigvis for det. For vi har jo alle sammen forskellig smag. At der er et modermærke på din, er ikke noget problem i forhold til sex. Det er bare sådan, den lige ser ud.

Det kan endda være, at det er noget, som pigerne synes er spændende og pænt. Det er jo på en måde et særligt kendetegn ved dig – som gør dig unik.

Sex handler heldigvis om meget mere end udseendet på ens kønsdele. Og mest handler det om at være tryg ved den person, man er sammen med. Og at man deler den oplevelse med hinanden. Når man er så tryg ved hinanden, så er udseendet på pikken lige meget.

Det er sådan med modermærker, at man skal holde øje med dem. Hvis dit vokser, eller hvis du synes, det bliver generende, så er det en god ide at gå til lægen. Lægen vil nemlig kunne fortælle dig, om det er noget, der skal gøres noget ved. Du vil også kunne gå til din sundhedsplejerske på skolen.

At du har taget kontakt til os vidner om, at du godt kan sætte ord på. Det er flot! Det kan være du kan have gavn af Privat Snak hos Sex og Samfund, hvor du anonymt kan dele dine tanker i en chat med andre unge og få flere gode råd.

På Privatsnak kan du også få svar på mange andre spørgsmål om kroppen. Udover det er du jo også altid velkommen til at tage kontakt til os på BørneTelefonen igen på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.