Brev
kroppen
hej jeg er en pige på 14 snart 15.
jeg hader at gå i bad med andre, fordi jeg har nogle udadvendte skamlæber og ved ikke hvad jeg gør, fordi hvad nu hvis en dag man skal have sex fordi ja jeg har tænkt meget over hvordan man gør fordi jeg bange for at se forkert ud eller om man ikke kan have sex eller at drengen tænker alt muligt, jeg også bange for at vise mig selv for andre altså min krop.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, det er godt du skriver hertil med dine bekymringer. Jeg kan godt forstå dig, når du går og har spekulationer omkring, hvordan du ser ud i forhold til andre. Det er ret almindeligt specielt i din alder at sammenligne sig med, hvordan andre ser ud.
Du er bestemt ikke den eneste, der har skrevet til os om at være bekymret for sine store skamlæber. Faktisk vil du kunne finde flere breve med lignende spørgsmål her i BørneTelefonens brevkasse (under kategorien “Kroppen”).
Det er vigtigt at huske på, at alle kroppe er forskellige. Hos nogle piger er de indre skamlæber længere og mere fyldige end de ydre. Andre piger vil opleve, at de indre skamlæber er små, så de bliver dækket af de ydre skamlæber.
Begge dele er helt naturligt. I puberteten vil mange piger opleve, at de indre skamlæber vokser ud mellem de ydre kønslæber, og det er en naturlig del af at blive kønsmoden. Du har altså absolut ingen grund til at føle dig flov over, hvordan du ser ud ‘dernede’.
Du kan læse mere om kønslæber her https://www.sexlinien.dk/emneside-piger-kvinders-kroppe/koenslaeber
Måske vil det være inspirerende for dig at se på mange skamlæber. Jeg er sikker på at du kan finde billeder på nettet. Her kan du se hvor forskellige vi allesammen ser ud.
Ligesom resten af kroppen vil din skede også ændre udseende, efterhånden som du bliver ældre. Det er selvfølgelig ikke en trøst her og nu, men jeg håber at du kan få en følelse af, at du er helt perfekt som du er.
Kærlig hilsen BørneTelefonen