Brev
Kroppen.
Hej Børnebrevkassen.
Jeg er en pige på 13 år, der er nysgerrig efter, at vide noget om sex. Kan man godt stadig gå i seng sammen, selvom man har nogle indre skamlæber der hænger ud? Det kan jo måske være lidt svært for drengen at nusse “den” jeg ved det ikke helt men please svar!
bekymrer mig meget om det! for da jeg selv er lidt speciel dernede, og har de der store skamlæber der hænger ud. Synes det er meget grimt, og ville ønske jeg aldrig var født med det, men sådan er det jo.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du bekymrer dig, fordi du føler dig speciel "dernede", da dine indre skamlæber hænger ud - mon det er rigtigt forstået..?
Jeg ved ikke, om det kan fjerne din bekymring helt, men JA - man kan godt gå i seng sammen, selvom man har indre skamlæber, der hænger ud, og JA drengen kan godt nusse og kæle "den".
Måske du ved det allerede, men alle piger og kvinder ser forskellige ud forneden - der er ikke to skeder, der er ens. Nogen piger/kvinder har store skamlæber, andre har små... Nogen har indre skamlæber, der hænger ud, andre har bitte små... Nogen piger/kvinder har en lille klitoris, andre en stor. Nogen har en skønhedsplet midt på skamlæberne, og andre har ikke osv osv.
Det, jeg prøver at sige til dig, er, at der er ikke nogen skeder, der er mere rigtige eller normale end andre... Uden at vide det, tænker jeg, at din bekymring måske også handler om, at du skal lære din skede at kende og lære at kunne lide og elske den, sådan som den ser ud (?). Når det sker, vil din usikkerhed, om drengen f.eks. kan nussen "den" måske forsvinde, da du vil føle dig sikker, stærk og fri... Mon du kan følge mig..?
Måske du en gang i mellem kunne tage et spejl og undersøge din skede lidt nærmere..? Lære den at kende... Mærke efter hvad der er rart og dejligt... Men også sige mindst en smuk ting om "den" hver gang. På den måde tænker jeg, at du langsomt kommer til at kunne lide den, så du ikke føler at den "bare" er grim og speciel.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.