Brev
Kroppen
Hej
Jeg har en spørgesmål om Bhér. Jeg er 13 år, og har ikke så store bryster, men jeg kan godt passe en Bh med A og B skål. Har allerede to. Den ene A65 og den anden B65. Jeg føler mig godt tilpas når jeg har dem på. Men jeg har hørt at Bhér med bøgle ikke anbefaldes til unge piger. Er det rigtig?
Jeg er bange for at mine bryster ikke kan vokse ordenligt eller langsommere, hvis jeg går med bh. Jeg har prøvet at lede efter bhér med skåle uden bøjler, men jeg kan simpelthen ikke finde nogle. Håber at i svare, da jeg efterhånden er ret forvirret over det. Tak på forhånd!
Hilsen mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet, så du kan få svar på din bekymring. Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl. Der kommer nogle gange noget op i pressen om, at bh’er med bøjle er skadeligt, og så kan det være svært at finde ud af, hvad man skal tro på.
Jeg har forsøgt at finde noget videnskabeligt om, at det kan være skadeligt, og det er ikke lykkedes. Jeg tænker, at det er vigtigt, at Bh’en ikke er så stram, at den generer din hud, og du får mærker, for så kan din hud godt blive irriteret. En god idé er også at tage bh’en af om natten, så din hud kan få luft.
Dine bryster vokser lige meget, om du har bh på eller ej. Det er dine hormoner, der bestemmer, hvor meget og hurtigt de skal vokse, og det kan, som du sikkert ved, svinge meget fra person til person. Nogle får hurtigt store bryster, andre får kun små bryster.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan også altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.