Brev
krop og vægt
Hej Børnetelefon
Jeg håber i kan hjælpe mig
jeg er en pige på 14 som er meget udviklet i forhold til alle andre i min klasse. Jeg har altid været lidt større og mere udviklet ind alle fra min klasse.
Jeg vil meget gerne tabe min et par kg men har meget svært ved det.
der er mange gange hvor jeg har tænk på slangepiller og jeg ved godt at det ikke er godt for børn og at det sikket ikke virker men jeg vil virkelig gerne tabe mig.
det påvirker mig i skolen og når jeg er sammen med mine veninder og venner. jeg føler mig anderleds og forkert og det har jeg ikke lyst til mere.
jeg vil gerne spørge jer om der ikke var noget man kunne gøre for at hjælpe mig
jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig det vil betyde alt for mig.
MVH ….. 🙂
tak på forhold
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit fine brev, hvori du beskriver en følelse, som jeg tror rigtig mange – især unge piger- går rundt med. Desværre lever vi i en verden, hvor der er meget fokus på udseende og vægt. Nogle gange kan det virke som om, at man kun kan blive lykkelig, hvis man er tynd og smuk. Det ligger et stort og urimelig pres på unge mennesker. Og det betyder, at mange unge er meget kritiske over for sig selv og sin krop.
Du skriver, at du er mere udviklet end de andre fra din klasse. Jeg ved fra andre piger, jeg har talt med, at det kan være svært. Ligesom det også kan være svært at være den, der sidst udvikler sig. Det er en kæmpe forandring ens krop undergår i teenageårene, og man kan føle sig helt alene om det. Omvendt er det en del af det at være teenager, og det er derfor helt naturligt og noget alle må igennem.
Det er altid fornuftig at tænke over, hvad man spiser og drikker. Men det vigtigste er, at have et naturligt forhold til mad. At spise slankepiller er det modsatte, fordi man ikke lytter til kroppen, men i stedet lader pillerne bestemme. Jeg ville ikke anbefale nogen at spise slankepiller – slet ikke unge mennesker i voksealderen. Det er meget bedre at fokusere på at spise, når du er sulten, tænke over hvad der er sundt og mindre sundt.
Som du sikkert ved, er motion også en vigtig del i det at holde kroppen sund og naturlig. Derfor vil jeg hellere anbefale dig at gå eller løbe nogle ture, begynde til en sportsgren eller lave noget andet hvor du bruger din krop. Vælg måske kun at spise slik, chips og kage i weekenden og drop sodavand. I stedet kan du drikke en masse vand. Det renser kroppen, mætter og er sammen med en masse bevægelse, og søvn det bedste, du kan gøre for din krop, hvis du ønsker at holde dig sund og stærk.
Hvis du har vanskeligt ved at tabe dig, kan det måske skyldes, at du slet ikke trænger til at tabe dig. Som du selv er inde på, så er du jo ved at få kvindelige former. Det kan være derfor, du måske vejer mere end dine veninder. Derudover vil du måske også opdage, at du over en måned svinger et par kilo i vægt. For eksempel kan man føle sig større og veje lidt mere omkring menstruationsperioden.
Har du mon talt med nogle af dine veninder om dine tanker? Måske kan det være svært, hvis de er et helt andet sted end dig. Det kan også være, at de går med samme tanker som dig eller føler sig frustrerede, fordi de endnu ikke har udviklet sig fysisk.
Endelig kunne det også være en mulighed for dig at tale med skolens sundhedsplejerske. Du kan booke en tid hos hende og tale med hende om kroppens forandringer. Det kan være lidt grænseoverskridende, men hun er uddannet og vant til at tale med børn og unge om netop de tanker. Der er nemlig rigtig mange, der går og har det ligesom dig.
Her til sidst vil jeg bare minde dig om, at kroppe kommer i mange størrelser og former. Vi udvikler os forskelligt og på forskellige tidspunkter. Det vigtigste er at have en sund krop og have et naturligt forhold til den.
Jeg ønsker dig alt det bedste
kærlig hilsen
Børnetelefon
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.
SMS
Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.