Krop og udvikling: Bryster og mens!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære –R
Mange tak for dit brev… Jeg vil starte med at skrive til dig, at der er mange pige i verden, der er lidt senere om at blive udviklet end de fleste andre… Jeg kan godt forstå, at det er rigtigt svært for dig at du føler dig underudviklet, og at det er svært at blive, glad når de andre piger siger du er heldig.

Måske fortæller de dig, at du er heldig, fordi de synes det er irriterende at skulle bløde ca. engang om måneden og skulle huske at bruge bind, skifte dem osv? Eller måske gør de det, fordi de på den måde kommer til at fremstå som særligt modne/ voksne. Uanset årsagen kan jeg godt forstå, hvis du er træt af det, fordi det jo får dig til at føle dig uden for gruppen...
Jeg ved, at der er mange som dig, der er en af de sidste i klassen til at få menstruation, som har det svært med det. Fordi de færreste har lyst til at være anderledes end de andre piger. Det lyder som om, du har en ret god kvindelig lærer, ville du have mod på at tale med hende om det efter sommerferien??

En endnu bedre ide, ville måske være, hvis du kunne tale med sundhedsplejersken, der er tilknyttet din skole?? Sådan nogle sundhedsplejersker ved en hel masse, om børn/unge og pubertet, så jeg tænker hun kunne være god at tale med… Det kunne også være, at det ville hjælpe dig at nævne det her for din mor?
Du spørger om der er noget galt med dig, og det tror jeg bestemt ikke, at der er... Men da jeg ikke er læge og heller ikke har set dig, kan jeg ikke udtale mig om, der skulle være noget usædvanligt ved din udvikling. Men jeg ved, at der er mange flere end dig, der endnu ikke har fået menstruation som 13 årige...

Jeg ved ikke, om du har talt med dine forældre om det? Din mor og dig kunne måske overveje, om I skulle tage et smut forbi jeres læge, hvis du bliver ved med at være bekymret. Men umiddelbart vil jeg tænke, at det hele nok skal komme. Jeg ved godt, det sikkert ikke ændrer på dine følelser omkring din udvikling, men måske er det alligevel meget godt at minde dig selv om, at alle mennesker er forskellige og kroppe udvikler sig forskelligt og i forskellige tempi? Derfor tænker jeg, at din krop også vil følge med de andre på et tidspunkt - forhåbentlig om ikke så længe.
Jeg håber meget, du kan bruge mit svar. Hvis du har flere spørgsmål er du altid velkommen til at skrive igen til BørneBrevkassen (efter ferien), skrive på BørneChatten eller ringe på BørneTelefonen på 116 111..
Mange kærlige tanker fra
BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.