Krop og udvikling

Kære Børne Telefonen

Den 17. november havde jeg sidst min menstruation og har ikke haft den siden, og det er nu den 6. januar.

Har jeg ureglmæssig menstruation?

Jeg har haft det siden den 4. juli 2012, så i lang tid men der har altid været cirka 28 dages mellemrum som er det sædvanlige men nu er det 50 dage siden!

Og det er ikke muligt at jeg er gravid da jeg ikke har været i seng med nogle (Så vidt jeg ved) Men det har jeg ikke!

Er det normalt i starten at menstruation er lidt ureglmæssig eller er der noget galt?

Kærlig hilsen

Den lidt bange pige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg kan godt forstå, du er bekymret, når din menstruation pludselig udebliver i så lang tid, og den ellers har været meget regelmæssig. Det er almindeligt, at man kan have perioder, hvor menstruationen er uregelmæssig. Måske hvis man har presset sig selv hårdt, været stresset, ked af det, nervøs eller har presset sin krop med meget hård sport eller slankekure. Det skriver du ikke noget om, så det kan jeg ikke vide - jeg vil blot fortælle dig det, for måske er der en sammenhæng..?

Når du skriver, at du "så vidt du ved" ikke har været i seng med nogen, så kan det godt tolkes som om, du har været fuld og ikke helt kan huske, hvad der skete? Jeg gætter nu, og måske gætter jeg forkert. Jeg lagde bare mærke til, at du skrev det på den måde, og det fangede min opmærksomhed.

Jeg har hørt om piger, der oplevede at være så fulde, at de ikke kunne huske, at de havde haft sex. Men jeg tror, det for det meste ville være noget, man kunne huske - på en eller anden måde. Og i dit tilfælde lyder det som om, du er ret sikker. Det vil sige, at forklaringen på din udeblevne menstruation ikke kan være, at du er blevet gravid.

Men måske ville det alligevel være rart for dig at få tjekket hos lægen, om alt er som det skal være. Det er som sagt ret almindeligt, at der kan gå længere perioder imellem menstruationerne ind imellem, men hvis du føler dig i tvivl, er det bedre at gå til lægen og blive beroliget af en fagperson - tror du ikke? Du kan også starte med at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun kan forklare dig lidt mere om menstruation og snakke med dig om, hvordan du ellers har det. Prøv at spørge på kontoret, hvornår hun har træffetid igen.

De varmeste hilsener, BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.