Brev
Krop og udvikling
Ja jeg er en pige på 11 år som er lidt mere udviklet end andre og så er jeg også TYk (synes jeg selv andre mener jeg er buttet) jeg er 1,67 høj og vægten er 65,5 jeg har bryster så man lige kan tage hånden rundt om og jeg tror måske. jeg tror måske hele mit bryst er fedt jeg tror det er fedt fordi de er ikke ømme eller gør ondt og de er helt anerledes en et voksent bryst så hvis jeg tabte mig 10 kilo ville jeg så miste mit bryst og hvor mange kilo skal jeg tabe mig ?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt at du har skrevet, jeg tror der er mange der går med nogle af de samme spørgsmål som du stiller, og måske ikke helt ved hvem de kan spørge.
Du spørger om dit bryst vil forsvinde, hvis du taber dig 10 kg og hvor meget du evt. kan tabe dig.
Jeg har undersøgt de tal du har skrevet i dit brev, og jeg kan se at du er en høj pige af din alder, måske har du også høje forældre? Din kropsvægt er lidt for høj, og som det er lige nu med din alder, højde og vægt, ville du have en vægt indenfor normalområdet, hvis den var højst 57 kg.
Du skriver, at dine bryster er ca. en håndfuld og du er bekymret for om de vil blive mindre, hvis du taber dig. Jeg tænker, at da brystvæv indeholder meget fedt, vil du formegentlig kunne tabe dig lidt på brysterne, men at det ikke ville have den store indflydelse, hvis du taber dig over lang tid, med råd og vejledning fra en der kan støtte dig i det, hvis det er det du vil?
Hvis du gerne vil tabe dig, eller har brug for at tale om hvordan du har det med den måde de andre behandler dig på, kan du henvende dig til sundhedsplejersken på din skole. Hun kan hjælpe dig med at finde ud af hvad der kan være den rette løsning for dig.
Det kan også være, at du kan tale med dine forældre om det, og de kan støtte dig, eller at et andet nært familie medlem kan hjælpe dig. At tabe sig handler nemlig også rigtig meget om, hvad der bliver købt ind af mad og familien har i køleskabet og skabene, det kan man også få hjælp til.
Hvis du har brug for at læse mere om børn og overvægt kan du evt. se mere på en hjemmeside som sundhedsstyrelsen har lavet sammen med dine forældre. Den hedder enletterebarndom.dk - der er gode opskrifter på sund mad og ideer til hvordan man kan tabe sig.
Du er også velkommen til at skrive ind igen, hvis du har brug for yderligere råd eller vejledning, eller ringe til BørneTelefonen på tel. 116 111.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.