Brev
krop og udvikling
hej jeg er en dreng på 13 år.
nogle gange for jeg stiv pik uden grund og jeg kan ikke styrer det.
og nogle gange gør det ondt i pikken når den er stiv.
det har ikke noget med forhuden at gøre fordi jeg godt kan trække den tilbage uden problemer.
hvorfor gør det ondt og hvorfor bliver den stiv uden grund?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Tusinde tak for dit brev.
Hvor godt, at du er opmærksom på din krop og passer godt på den.
Det er ikke alle, der kan styre hvornår deres pik bliver stiv, hvilket man også kalder erektion. Det er noget alle drenge oplever, for det er hormonerne, der er gået i gang i puberteten. Det lyder som om, at det er det, der sker, når du skriver, at du ikke kan styre det. Med tiden bliver det lettere, fordi de mandlige hormoner i din krop bliver mere stabile. Det er noget drenge kan lære at styre og det kan være svært for nogle. Men du kan øve det ved at have noget andet at tænke på, når du får erektion, eller du kan mærke, at den er ved at blive stiv. Det kan være noget, som du måske synes er ulækkert eller holder dine tanker i gang med noget helt andet. Det kunne for eksempel være at tænke matematik eller en stort detaljeret billede, altså noget du synes er en 'turn off' - kedeligt og kan lede tankerne væk.  Hvad tror du, kunne holde dine tanker i gang?
Det er jo ikke fedt, når man ikke kan styrer, hvornår den bliver stiv. Jeg gætter på, at det også sker i skolen. Det gør det for de fleste. Når det sker, kan du også sørge for at gå på toilettet eller at sætte dig eller være et sted, hvor man ikke kan se det. Det kan også være en idé at gå i løse bukser, måske med lidt tætsiddende underbukser indenunder, så de kan holde pikken lidt på plads, når den bliver stiv. Det kan hjælpe lidt med at skjule det, indtil du har fundet ud af, hvordan du bedst styrer det. Hvad tænker du om det?
Jeg kan forstå, at du bliver bekymret over, at det gør ondt, når den er stiv. Godt at det ikke er forhuden, som er forsnævret. Nogen gange, især her i  starten, kan det godt gøre ondt, fordi der pumpes blod ud i pikkens svulmelegemer og muskler. Det er med til at holde den stiv, og nogle gange kan det gøre ondt, måske føles lidt som en slags krampe i en muskel. Men jeg kan ikke være sikker på, at det kun er det der sker! Det bedste du kan gøre, er simpelthen at gå til lægen med det. Det kan være noget betændelse eller anden infektion. Måske er din tissemand rød eller irriteret?
Det vil være rigtig godt at tale med din mor eller din far om det, så de kan hjælpe dig med at bestille en tid. Selvom det kan være svært at tale ansigt til ansigt med sine forældre eller lægen om det, så er de forpligtet til at kunne tale med dig, på en god måde. Hvis det er svært at få det sagt, kan du måske prøve med en sms til den af dine forældre, som du taler bedst med. Ellers kan man også ringe til sin læge, telefonmummeret står på dit gule sygesikringskort/sundhedskort. Måske har du også mulighed for at skrive til din læge via mail, det er muligt hos mange læger.
Du må have rigtig meget held og lykke med det.
Du kan bare ringe eller sms’e til BørneTelefonen på telefonnummer: 116111. Du kan også chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden, med flere spørgsmål.
De bedste hilsener
BørneTelefonen